Malviknytt
4 minutter lesetid

Barn som er borte fra skolen ønsker å bli savnet 

Når barn ikke klarer å gå på skolen, handler det sjelden om manglende vilje. Mange opplever skolen som utrygg, med høyt press og lite tilrettelegging. 

Saken fortsetter etter annonsen

 Redd Barnas rapport «Jeg skulle ønske jeg var litt mer savnet» viser at langvarig fravær ofte skyldes mobbing, utrygghet, manglende tilrettelegging eller lærevansker som ikke oppdages.  

Konsekvensene er store: Barn mister faglig oppfølging og sosial kontakt, føler seg glemt og utvikler dårligere psykisk helse. De får kunnskapshull og bekymrer seg for fremtiden. Fraværet påvirker også fritiden siden vennskap og avtaler skapes på skolen. Familier havner i krise når fraværet varer i måneder eller år. 

Fang opp fraværet tidlig 

Barn ønsker at skolen oppdager fraværet før det blir langvarig. Mange forteller at det tar tid før noen spør hvordan de har det, og at det de deler ikke tas på alvor. Utrygt skolemiljø og mobbing som ikke stoppes gjør det umulig å vende tilbake. Flere føler seg «dumme» fordi de ikke henger med, ofte grunnet uoppdagede lærevansker eller manglende tilrettelegging. Barn trenger voksne som ser dem, lytter og gir trygghet, tilrettelegging og mestring. 

Langvarig skolefravær påvirker barnas helse, skolegang, fritid og deres faglige og sosiale utvikling. Tidlig innsats er avgjørende. Skolen må spørre: Hvordan skaper vi et trygt og inkluderende miljø der alle vil og klarer å komme? Hvordan bygger vi relasjoner og tillit? 

Barn har løsningene 

Barn etterlyser mer kompetanse hos skolene for å forebygge fravær på barnevennlige måter – ikke press og tvang. Hvis fravær oppstår, må skolen snakke med eleven og samarbeide med hjemmet for å finne årsakene og gi riktig hjelp. Ved langvarig fravær ønsker barn faglig oppfølging, kontakt og å bli savnet av medelever.  

Skolen samarbeider ofte med hjelpetjenester for å gjenopprette et trygt og godt skolemiljø som eleven kan vende tilbake til. Det er viktig å støtte eleven i å komme tilbake gjennom god tilrettelegging og gradvis opptrapping av timeplanen. Samtidig er det viktig at vi alle – medelever, lærere, foreldre og andre sier: så godt å se deg igjen! 

Saken fortsetter etter annonsen

Hindre tapt barndom 

Alle barn ønsker et trygt fellesskap og være på skolen.  Vi må sørge for at ingen mister flere år av barndommen. Sammen kan vi skape en trygg og inkluderende skole der barn føler seg sett og hørt, som en del av det fellesskapet de ønsker å være en del av.  

For å få det til kan vi alle bidra, men særlig politikere lokalt og nasjonalt må arbeide for å sikre nok ressurser og bedre rammebetingelser til skoler og hjelpetjenester.