Malviknytt
3 minutter lesetid

Jernbanen må rustes opp og kapasiteten må økes

Felles uttalelse til statsbudsjettet 2026 fra jernbaneforumene i midtre del av Norge

I de senere årene har det vært flere større skader på jernbaneinfrastrukturen som
har medført lengre driftsavvik og -avbrudd i det ordinære togtilbudet. For
passasjerene betyr det ulemper som økt tidsbruk ved buss for tog, og for
godstransporten har det vært full stans i lengre perioder. Bane Nor har signalisert at det kan ta ett år før togtrafikken kan gå som normalt etter raset ved Nesvatnet i Levanger.

Saken fortsetter etter annonsen

Etter togulykken på Nordlandsbanen i oktober 2024 har rutetilbudet på Nordlandsbanen hatt hyppige kanselleringer og omfattende bruk av buss for tog som følge av mangelen på lokomotiv.

Hendelsene har synliggjort hvor sårbar togtrafikken er med dagens infrastruktur,
eksempelvis med plassering av verksteder for togmateriell. Stans (brudd) i
togtrafikken bør i enda større grad benyttes effektiv for å aktivt bidra til å nå bruker- og samfunnseffekter blant annet ved å utføre drift, vedlikehold og fornyelse i det aktuelle området.

Jernbaneforum for Midt-Norge, Jernbaneforum for Dovre- og Raumabanen og
partnerskapet Atlantbanan, forventer at statsbudsjettet for 2026:

  • I langt større grad prioriterer drift, vedlikehold og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen.
  • Tydeliggjør regjeringens politikk ved å synliggjøre «mer for mindre» ved å øke kvaliteten og effektiviteten og utnytte ressursene bedre ved stengte togstrekninger (brudd).
  • Prioriterer midler til å utvikle og etablere et helhetlig system som ivaretar jernbanefunksjoner i fred, krise og krig herunder verkstedsfasiliteter på strategiske lokasjoner.
  • Utløser opsjon for kjøp av togmateriell for å sikre robusthet og videre positiv utvikling på Nordlands-, Meråker-, Dovre-, Rauma-, og Røros- og Solørbanen.
  • Sikrer oppstartsfinansiering av den grensekryssende trafikken på Meråkerbanen med fjerntog og direkteforbindelse Trondheim – Østersund -Stockholm med virkning fra desember 2026.