Fra Malvik til Løvebakken: Nå må de hilse hjem
Årets stortingsvalg har gitt et utfall som burde gi Malviks innbyggere en historisk grunn til optimisme, selv om valgresultatene lokalt tegner et bilde av dyp politisk splittelse. Med hele to faste representanter fra kommunen, pluss sterke tilknytninger og første vara-posisjoner, har Malvik nå en unik mulighet til å hevde seg på nasjonalt nivå.
Spørsmålet blir: Hvordan skal denne representasjonen – denne maktpakken – forvaltes for Malviks beste?
På Arbeiderpartiets side skal andrekandidat Anniken Refseth til Tinget. Dette skjer samtidig som Ap, til tross for en nasjonal trend som var bittersøt for enkelte, forblir Malviks største parti med en tredjedel av stemmene.
På den andre siden av det politiske spekteret har Fremskrittspartiet gjort sitt beste valg noensinne i kommunen. Malviks egen Rikard Spets er valgt inn for Frp, etter at partiet mer enn doblet sin oppslutning lokalt i Malvik sammenligna med 2021. I tillegg kommer Lill Harriet Sandaune (Frp), en eks-malviking som fortsatt vektlegger at kommunen har vært en stor del av livet hennes, og som lover å ha Malvik i baktankene når hun sitter på Stortinget. Dermed har Malvik to representanter fra Frp som ser seg selv som et nytt «lite team» for Trøndelag.
Man må heller ikke glemme Senterpartiets Ole Herman Sveian fra Hommelvik, som, til tross for at han ikke fikk fast mandat, er partiets første vara til Stortinget.
Det betyr at Malvik er representert både i regjeringspartiet og i det største opposisjonspartiet på Stortinget. Dette politiske spennet er en potensiell styrke for kommunen.
Selv om det på Arbeiderpartiets valgvake i Hommelvik var en merkbar bekymring og skuffelse blant Ap-velgere over Frps kraftige framgang, må denne uenigheten nå vike for en samlet innsats for Malvik.
Utbyggingen av E6 illustrerer perfekt det politiske dilemmaet Malviks nye representanter nå må håndtere. Prosjektet, som opprinnelig skulle stå ferdig i 2025, har vært rammet av flere år med utsettelser og usikkerhet. Nå er arbeidet for alvor i gang igjen, med forventet full ferdigstilling sommeren 2028. Denne forsinkelsen, kombinert med at prosjektet er blitt mye dyrere – karakterisert som et «skandaleprosjekt» av flere – er en stor belastning for lokalsamfunnet.
Malviks innbyggere har opplevd mye ustabilitet, omkjøringer og vanskeligheter med å komme seg fram. Mange er sinte og skuffet over det som ble lovet av Nye Veier.
Dette er et perfekt eksempel på det politiske dilemmaet Malviks nye representanter nå må håndtere:
Krav om gransking: Anniken Refseth har gått ut med krav om en uavhengig og ekstern gransking av E6-utbyggingen for å komme til bunns i hva som har gått galt. Hun understreker at lokalsamfunnet har båret en urimelig stor belastning. Refseth har sendt brev til sin partikollega, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), med kravet, fordi hun mener det er nødvendig med sterkere politisk styring. Samferdselsministeren har imidlertid avvist kravet om ekstern granskning.
Krav om framdrift: På den andre siden står de som prioriterer ferdigstillelse over tilbakeskuende gransking. Malviks ordfører Eugen Gravningen Sørmo (H) ønsker ikke ny granskning, da han mener det er viktigere å få veien ferdigstilt. Han peker på at Nye Veier har vært tydelige på hva som har sviktet, og at Malvik må komme seg videre. Rikard Spets og Lill Harriet Sandaune er i samme leir som Høyre, og mener det haster mer å få veien ferdig enn å se bakover. Lill Harriet Sandaune mener man i bunn og grunn vet hva som gikk galt (valg av entreprenør). Rikard Spets har vektlagt at Malviks utfordringer er et eksempel på hvor viktig det er å få på plass midler til bedre samferdsel.
Det betyr at Malviks nye representanter på Stortinget vil få disse oppgavene i fanget etter at det nye Stortinget har hatt sin høytidelige åpning den 11. oktober:
Anniken Refseth (Ap): Må fortsette å kjempe for lokalsamfunnets interesser – selv mot sin egen regjering – ved å kreve åpenhet, redusere kostnadene, og sørge for at de store byggeprosjektene forvaltes på en god og ordentlig måte, slik at penger går tilbake til fellesskapet.
Rikard Spets og Lill Harriet Sandaune (Frp): De to Frp-representantene må, som et lite team, utnytte sin sterke opposisjonelle plattform for å sikre at regjeringen fyller på med de nødvendige midlene til Nye Veier, slik at framdriften sikres og Malvik får veien de fortjener snarest mulig. Rikard Spets må bevise at han vil «ha Malvik i bakhodet, selv i Oslo» ved å levere konkrete resultater innen samferdsel og næringspolitikk.
Ole Herman Sveian (Sp): Som første vara må han fortsette å løfte E6-saken og sørge for at Nye Veier vedtar en framdriftsplan for siste del av prosjektet, slik Senterpartiet har krevd.
Til syvende og sist er det bare én målestokk som teller for velgerne i Malvik: konkrete resultater for Malvik.
Lykke til Anniken, Rikard, LIll Harriet og Ole Herman!