Malviknytt
7 minutter lesetid

Granmos brev til samferdselsministeren

Gjengitt med tillatelse fra Terje Bremnes Garmo.

Samferdselsminister
Jon-Ivar Nygård

Sender deg et leserinnlegg jeg har skrevet i dagens Adresseavisen (1. september, red. anm.)

To punkt i dette leserinnlegget jeg vil at du skal vurdere og svare ut.

  • Vår Stortingskandidat Anniken Refseth har krevd en ekstern offentlig granskning. Vil du som samferdselsminister ta tak i dette og få denne gjennomført for gjeldende veistrekning.
  •  I mitt innlegg tar jeg til orde for bompengefritak for pendlere og innbyggerne i Malvik frem til veien er ferdig. Jeg håper Samferdselsministeren tar en vurdering av dette og på den måten får dempet irritasjonen av en samferdselsutbygging som fullstendig har feilet.

Mvh
Terje Bremnes Granmo 
Gammelordfører Malvik kommune 
Stortingskandidat Arbeiderpartiet 


E6 Ranheim–Værnes har blitt et symbol på alt som kan gå galt når løfter ikke følges opp med ansvar og faglighet!

E6 Ranheim–Værnes har blitt et symbol på alt som kan gå galt når løfter ikke følges opp med ansvar og faglighet!

Saken fortsetter etter annonsen

Utbyggingen av E6 mellom Ranheim og Værnes skulle vært et av de store samferdselsløftene i Trøndelag. Veien ble presentert som raskere, billigere og bedre – med fire felt, doble tunnelløp og 110 km/t. Resultatet er i dag det motsatte: forsinkelser, merkostnader, utrygge forhold og økende bompengebelastning for innbyggerne.

Kostnadssprekk og uavklarte løsninger

Ifølge Nye Veier er den endelige prislappen nå på omtrent 9 milliarder kroner pluss moms – en økning på 50 prosent fra opprinnelig budsjett (TU, MN24). 

To store feil i prosjektet

Det mest alvorlige er at Nye Veier gjorde to valg som har vist seg å være svært problematiske:

Bru over Homla: Statens vegvesen hadde prosjektert en løsning med en kortere bru og tunnel videre inn i fjellet. Nye Veier forkastet dette.  På et informasjonsmøte ved Malvik videregående skole onsdag 6. november 2019 ble denne nye bruløsningen presentert med at spanske Acciona hadde en «bedre løsning». Dette var en lengre bruløsning over et større område – med økte utfordringer, høyere kostnader og mer støy for innbyggerne i Hommelvik. Forøvrig er det å merke seg at kontrakten med Acciona senere ble avsluttet, noe som alene medførte en ekstrakostnad på 400 millioner kroner i sluttavtale og kompensasjon til underleverandører.

Tunnelutgang og utfylling i elveosen ved Hellstranda: Nye Veier har valgt en trasé som legger tunnelutslaget og omfattende utfyllinger direkte i elveosen – et område som brukes som beite- og oppvekstområde for sjøørret og laks. Det er forunderlig at Nye Veier ikke i forkant avklarte reguleringsmulighetene for ny E6-trase på Hell. Dette valget reiser spørsmål om brudd på både Verneplan for vassdrag og Naturmangfoldsloven. Nå presses politikere til å godkjenne en løsning som i praksis kan innebære at man bryter lovverket for å redde et feilprosjektert veiprosjekt. Samtidig snakkes det om avbøtende tiltak til flere hundre millioner kroner – uten garanti for at fiskebestandene blir skånet.

Dette fremstår ikke bare som dårlig planlegging, men som tydelige eksempler på hvordan forhastede «smarte» valg gir både høyere kostnader og større miljøskader.

Miljøskader som kunne vært unngått

Kartlegging ved Hellstranda viser at området er et viktig beiteområde for sjøørret, særlig vår og sommer. Lakseoppgangen i Stjørdalselva er sterkt truet dersom tunnelløp og utfyllinger legges i elveløpet. Prosjektet er dermed ikke bare et økonomisk problem, men også en alvorlig trussel mot naturmangfoldet.

Når vi bygger infrastruktur for generasjoner fremover, må vi velge løsninger som ivaretar både mennesker, landbruk og natur. Her har Nye Veier sviktet.

FrP og Høyres ansvar

Da FrP og Høyre opprettet Nye Veier i 2015, var slagordet «billigere og raskere». Men strekningen Ranheim–Værnes har blitt alt annet enn billigere og raskere. Prosjektet har utviklet seg til en samferdselsskandale – med regningen sendt til vanlige bilister. Når de politiske løftene brister, må også ansvaret plasseres.

Saken fortsetter etter annonsen

Hva må gjøres nå?

Arbeiderpartiets stortingskandidat Anniken Refseth har krevd en ekstern offentlig granskning. Det er et nødvendig og riktig krav. Vi trenger å få klarlagt hvordan et prosjekt som skulle være et forbilde, kunne ende i kaos, kostnadssprekk og miljøskader.

I tillegg må det innføres bompengefritak for pendlere og innbyggerne i Malvik frem til veien står ferdig. Det er urettferdig at folk både skal leve med støy, trafikk og utrygge forhold – og samtidig betale for et prosjekt som Nye Veier selv har forsinket og fordyret.

Veien videre

Vi er alle utålmodige etter å få en ny E6 på plass. Men samtidig må vi huske at denne veien skal stå der i generasjoner fremover. Da er det avgjørende å prosjektere på en måte som gjør minst mulig skade – på både mennesker, landbruk og natur.

E6 Ranheim–Værnes har blitt et symbol på alt som kan gå galt når løfter ikke følges opp med ansvar og faglighet. Nå må samferdselsministeren ta styring, og vi må få en skikkelig gjennomgang av hele prosjektet. Det skylder vi både innbyggerne i Trøndelag og kommende generasjoner.