Malviknytt
6 minutter lesetid

Drop-in? Nettlege? Ikke så enkelt

Fastlegeordningen er sentralt i vårt helsevesen og av regjeringen beskrevet som «gullet» i vår felles helsetjeneste. Dette fordi lege og pasient kjenner hverandre over tid, noe som i studier har vist å forlenge levetiden for pasientene.

Saken fortsetter etter annonsen

** LES OGSÅ: Når køen møter veggen
** LES OGSÅ: Fastlegekrisen er ikke bare Malviks problem

I tillegg har fastlegene en viktig portvokterfunksjon, ved å sørge for at det som kan håndteres i primærhelsetjenesten finner sin løsning der – og at det som trenger spesialistvurdering får nødvendig prioritet og helsehjelp der. I fravær av sortering vil spesialisthelsetjenesten «drukne» og ikke klare å levere spesialisttjenester innen rimelig tid.

Undersøkelser gjengitt av regjeringen viser at allmennlegetjenestene ikke i tilstrekkelig grad møter folks behov, bl.a. når det gjelder tilgjengelighet – og erfaringene med fastlege vil variere med stabiliteten og tilgjengeligheten lokalt. Her har Malvik kommune gjort en rekke gode tiltak for å stabilisere eksisterende ordningen samt lykkes med rekruttering av nye fastleger.

En stabil fastlegeordning krever en kommune som aktivt jobber for nettopp dette, behov og premisser vil endre seg over tid. Fastlegens oppgaver har endret seg mye og medfører nå mye dialog med øvrige helsetjenester, NAV, apotek, forsikringsselskap og andre aktører som trenger opplysninger eller samhandling. Dette medfører at listestørrelsene som tidligere var vanlige ikke lenger gir en bærekraftig arbeidssituasjon for fastleger og forklarer behovet for de grep som er gjort for listereduksjon.

Legekontorene i Malvik har 5 eller flere leger og effektiv drift forutsetter planlegging av arbeidsuken for å utnytte kapasiteten til både leger og sykepleiere/sekretærer samt medisinsk utstyr.

Legekontor vil ikke fungere basert på «drop-in»-modell, da behovet for øyeblikkelig hjelp svinger enormt med tid på året, store hendelser, vær, fridager og andre eksterne faktorer – altså vil det alltid være noe ventetid ved et legekontor på linje med andre tjenester i samfunnet.

Imidlertid vil alle som faktisk trenger hjelp samme dag få dette – alle legekontor tilbyr et betydelig antall timer som ikke kan bookes direkte, men som sorteres av sekretærer og sykepleiere.

Digitalisering trekkes ofte frem som løsningen på kapasitetsutfordringene. Fastlegekontorene har siden før pandemien fått langt bedre tilgjengelighet gjennom e-konsultasjoner og direktedialog (ekontakt), reseptfornyelser og timebestillinger via Helsenorge (uten kostnad).

Regjeringen anbefaler at fastleger skal tilby videokonsultasjoner, dette er noe fastlegene i Malvik tok i bruk allerede under pandemien, men hvor mange fastleger nå rapporterer om svært lav eller ingen etterspørsel.

Helsetjenester via nettleger trekkes også frem som en løsning på kapasitetsutfordringene. Erfaring viser at noen, enkle problemstillinger finner sin løsning her, men at mange ender opp på legevakt eller hos fastlege for en ny vurdering. Årsakene kan være flere: Behov for undersøkelse/prøver, opplysninger som ikke kommer frem i elektronisk kommunikasjon og i noen tilfeller kompetansen og vurderingen som gjøres av nettaktørene.

Malvik kommune har også hatt en tydelig stemme innenfor valg av elektroniske arbeidsverktøy (EPJ) ved å velge bort Helseplattformen. Malvik deltar i anskaffelsesprosess sammen med Stjørdal og flere Trøndelagskommuner for å anskaffe topp moderne, brukervennlige IT-løsninger for våre helsetjenester. Dette vil gi samhandling og effektivisering på en rekke områder – ikke i form av festtaler, men i form av gode løsninger tilpasset våre behov og med brukeren i fokus.

Fastlegeordningen har sett betydelige utfordringer, mange kommuner har slitt med lister uten fastlege eller pasienter uten fastlege på tross av god legedekning.

Malvik kommune har hatt god fastlegedekning de siste årene, stabil bemanning av fastlegehjemler og høy spesialistdekning i legepraksisene. På tross av dette er det få eller ingen ledige plasser, hvorfor blir det da slik?

Saken fortsetter etter annonsen

Muligheten for å fritt velge fastlege uavhengig av bosted gjør at innbyggere i andre kommuner kan velge fastlege i Malvik, på samme måte som innbyggerne i Malvik kan velge i nabokommunene. Dette gjør at en nyopprettet fastlegehjemmel i Malvik (8-900 pasienter) umiddelbart fylles opp, bl.a. av innbyggere fra nabokommuner som har underdekning i fastlegetjenesten.

Det er derfor viktig å nyansere utsagnet «500 står i kø for å få fastlege»: Mange som står på venteliste har allerede en fastlege, og får sine tjenester hos aktuell fastlege, men venter på å få bytte fastlege. Det er selvfølgelig ønskelig at alle som ønsker et bytte skal få dette, men aller viktigst er at alle har en fastlege.

Malvik kommune har allerede vedtatt ny fastlegehjemmel og utvider fastlegekapasiteten i tråd med befolkningsveksten. Dette vil på sikt kunne kreve investeringer i både nye legekontor og utvidelse av eksisterende. Men pga. utfordringene nevnt ovenfor vil det i dagens system ikke medføre noen «quick fix» å opprette verken en eller flere nye hjemler kun i Malvik. Fastlegeordningen må oppnå kapasitet også i kommunene rundt oss for å sikre god tilgjengelighet og mulighet for å bytte fastlege.

Kanskje må det til noen justeringer av forventninger, men dette handler kanskje ikke om at tilbudet har blitt dårligere? Kanskje har forventningene til hva som trenger helsehjelp endret seg – eller hvor og når denne skal være tilgjengelig?

Diskusjonen er spennende og bør ha stor takhøyde.

Uansett vil nok fastlegetjenesten ha en svært sentral funksjon i vår helsetjeneste i årene fremover – både i Malvik og Norge forøvrig.