Da E6 gjennom Malvik ble stengt som følge av ras den 4.mai vokste køene gjennom Hommelvik til endeløse rekker med biler som stod forholdsvis stille i lange perioder.
På Malvik Senter på Sveberg var det selvsagt det motsatte. Der var trafikken på E6 minimal mens oppryddingsarbeidet foregikk.
Rekordomsetning
Innehaver av Circle K stasjonen i Hommelvik, Emil Skjelstad sier til Malviknytt at de har hatt en dobling av butikksalget sammenlignet med samme periode i fjor.
-Størst omsetningsøkning fikk vi på kaffe hvor vi økte med 220% sammenlignet med samme periode i fjor.
-Dette er tall fra onsdag til søndag som også viser at matsalget økte med 84% og den generelle trafikken av kunder med 35%, forteller han.
Skjelstad opplever at E6 er stengt ganske ofte og da øker antallet kunder.
-Da er det stengt for kortere perioder, nå var det flere døgn i strekk og vi opplevde at salget strakk seg ut over dagen på en annen måte enn før, sier han.
Full stopp
På Sveberg, på Malvik Senter har erfaringene med døgnstengt E6 vært motsatt av erfaringene i Hommelvik.
-Alt stoppet opp kort tid etter at vegen ble stengt onsdag 4.mai, forteller senterleder Ann Kristin Oldervik til Malviknytt.
-Lett tilgjengelighet og enkel adkomst er det som gjør at kundene velger å komme hit, forteller hun.
Når den forsvant, forsvant også kundene.
-Stenging av E6 har stor påvirkning på senteret. Nå bygges det en ny rundkjøring her, noe vi tror blir bra.
Oldervik forteller at de allerede mandag kveld merket en liten økning i besøket etter at vegen var åpnet igjen.