Kommunestyre- og formannskapsmedlem Kristin Nybrodahl (AP) lurer på hvordan kommunen følger opp byggingen av E6 gjennom Malvik og sprø ordføreren om dette i kommunestyret 25.april.
Det er i en såkalt interpellasjon at Nybrodahl tar opp saken i kommunestyret.
-Nye Veier var nylig ute i lokalmedia om at prosessen med ny E6 gjennom Malvik er inne i en ny fase. Etter 1,5 år med sprengningsarbeid i Være-, Stavsjø- og Helltunnelen begynner man nå å se «lys i enden av tunellen» flere steder, og arbeidet med ny E6 vil derfor forsterkes på
utsiden av tunnelløpene.
-For våre innbyggere innebærer dette at ulempene ved veibyggingen blir enda tydeligere. I forbindelse med kommunestyrets behandling av saken om ny E6 gjennom Malvik ble det fattet et vedtak på 14 punkter som skulle minimere ulempene av veibyggingen for innbyggerne våre. Dette var 14 punkter som var – og som fremdeles er, viktige for innbyggerne. Derfor er det sørgelig å vite at det underveis i prosessen med ny E6 sitter innbyggere i kommunen vår som føler de har blitt overkjørt av Nye Veier. Selv er jeg oppvokst like ved tunellinnslaget til Helltunnelen, og har de siste to årene blitt godt kjent med hvordan Nye Veier opptrer ovenfor enkeltpersoner, og forholder seg til lovverk og
reguleringer, skriver hun i sitt innlegg.
-Dette gjør at min store bekymring er at Nye Veier ikke vil følge opp vedtaket på 14 punkter som var grunnlaget for at vi kunne si ja til ny E6 gjennom Malvik. Da er jeg særlig bekymret for kravene til støyskjerming som er tenkt gjennomført i prosjektets sluttfase.
-Nye Veiers framgangsmåter gjør at vi stadig havner bakpå. Dette har medført mye frustrasjon blant innbyggerne våre, men det har også ført til at administrasjonen har sett seg nødt til å søke om midler for å kunne opprettholde en kontinuerlig dialog med tiltakshaver.
-Som folkevalgt har jeg derfor behov for å vite hvordan vi i større grad kan sørge for at tiltakshaver forholder seg til og faktisk følger opp vedtaket fra Malvik kommune. Konsekvensene av å si ja til ny E6 gjennom Malvik må vi som stemte for planen leve med, men et «ja» medfører også et ansvar. For Arbeiderpartiet var det viktig å minimere ulempene av veibyggingen for innbyggerne våre – innenfor det handlingsrommet vi opplevde å ha den gang.
-Dette resulterte i vedtaket som ble fattet i kommunestyremøtet 29. juni 2020 – et vedtak vi vil følge opp. Jeg ønsker derfor å stille følgende spørsmål til ordføreren:
- Hvordan følges vedtaket i PS 69/2020 opp nå som prosessen med ny E6 gjennom Malvik går inn i en ny fase?
Vedtak i Kommunestyret – 29.06.2020
Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12 vedtas reguleringsplan for E6 delstrekning Leistad – Helltunnelen planid 201803, med følgende endringer, tillegg og krav:
·Det forutsettes at det etableres en avtale mellom Malvik kommune og Nye Veier om opprettelse av et fond til nydyrking og omstrukturering av landbruket.
·Gjenbruk av Jersey-stein ved Leistadkrysset for å redusere hjulstøy. Se på muligheten for å utvide bruken av denne løsningen på resten av krysset og oppover Leistadåsen.
· Revdalsveien.
Ny bestemmelse § 6.1.15: «Før bruk av Revdalsveien til anleggstrafikk med dumpere må dette søknadsbehandles som eget tiltak når detaljplanlegging foreligger. Alternativ(e) trasévalg skal utredes.»
·Reitankrysset.
Ny bestemmelse § 6.3.4 : «Vegforbindelse mellom Reitankrysset og Vuluvegen på sørsiden av E6 skal være opparbeidet innen hele vegprosjektet er avsluttet. Teknisk utforming og endelig plassering av veg skal godkjennes av kommunen.»
·Vedlikehold av Svedalsveien.
Tillegg bestemmelse § 6.2.1 Det skal være inngått ervervsavtale som sikrer dekning for fremtidige driftskostnader på grunn av forlenget veitrase.
·Haugen nord for Sparkjøp skal ikke være med i planen, dette løses ved at det gjennomføres en omregulering for dette området i etterkant av vedtatt plan.
·Vei til Brattalia.
Ny bestemmelse § 6.3.5: «Vegforbindelse mellom Sveberg – Brattalia, fram til eiendomsgrense mellom gårds- og bruksnummer 49/1 og 48/331 skal være opparbeidet innen hele vegprosjektet er avsluttet. Teknisk utforming og endelig plassering av veg skal godkjennes av kommunen»
· Reduksjon av støy i Hommelvik. – Det benyttes absorbenter i tunnelmunninger. – Det etableres høyere støyskjermer i nord- og sørgående retning på Hommelvikbru. – Det etableres høyere støyskjermer videre langs traseen der grunnforholdene tillater det. – Det etableres absorberende støyskjermer for å redusere refleksjon av lyd fra bergskjæringer.
· Mur mot Homla i Hommelvik. Ny bestemmelse § 6.1.16 «Før muren mot Homla i Hommelvik kan påstartes skal den byggesaksbehandles av Malvik kommune, hvor forhold som bla. miljø, avrenning, beplantning og estetikk er tema. Området ved Homla må revegeteres så raskt som mulig.»
· Kommunestyret ber rådmannen starte forhandlinger om utbyggingsavtaler vedrørende følgende tiltak: a. Vuluvegen kobling til Reitankrysset b. Tilpassing til forbedret adkomst til friluftsområder, miljøtiltak, kultiveringstiltak i Hommelvik c. Veg Sveberg – Brattalia
· Kommunestyret oppfordrer Nye Veier til å vurdere om den midlertidige rundkjøringen til deponi ved Karlslyst kan gjøres permanent for å oppfylle framtidige behov for Karlslyst gård.
· Kommunestyret forutsetter at Nye Veier gjennomfører støymålinger hos innbyggere som føler seg berørt av veien, og sikrer at det gjennomføres tiltak der det er behov.
· Det legges til grunn for vedtaket at areal for dagens veigrunn til eksisterende påkjøringsrampe vestover fra Hommelvikkrysset tilbakeføres til LNF-areal i størst mulig grad.
· Ny undergang/kulvert til Høybydalen må bygges 11 meter i bredde og bygges for å kunne tilfredsstille fremtidige krav til to kjørefelt, fortau og sykkelveg, samt tilfredsstillende avstandssone mellom kjørefeltene og de myke trafikantene.