Etter to år med pandemi, ble realfagsdagen ved Hommelvik Ungdomsskole endelig gjennomført onsdag. Grupper på tvers av trinn rullerte mellom de fire postene; biologi, fysikk, programmering og matematikk. Før elevene gikk til postene sine, møttes de i amfiet hvor to personer fra Vitensenteret i Trondheim hadde laget et 15-minutters flammeshow for elevene.
Besøk fra Vitensenteret: Ønsker å motivere
Telma Eid (24) og Daniel Skauge (20) som holdt flammeshowet er sprudlende vitenpiloter og entertainere som ønsker å engasjere, motivere og vekke elevene til å bli nysgjerrige på de ulike fagene.
– Det er første gang vi har underholdt så mange, for vanligvis er det maks 30-40 tilskuere. Men i dag var det over 300 til stedet, sier de to studentene.
(Saken fortsetter under bildet)
Fremtidsplaner
Daniel har som mål å dra til USA når han er ferdig med studiene. Der ønsker han jobbe i store teknologiselskap som blant annet driver med kunstig intelligens og roboter. Får han mulighet, vil han dra til verdensrommet.
Veien videre for Telma er å ta master neste år, men hun er noe usikker på hva hun ønsker videre.
De er fornøyde med det de presterte, men uforutsette ting kan skje.
– Fyrstikken knakk noen ganger, men det skaper en viss spenning det også, sier Telma og Daniel med et smil.
Biologi: Disseksjon av hjerte fra gris
Gjennom en disseksjon av hjerte fra gris fikk elevene lære om menneskehjertets anatomi, siden grisehjerter ligner mye på menneskehjerter. En disseksjon vil si at man skjærer opp strukturer som vev eller organer i forbindelse med anatomiske undersøkelser eller ved obduksjon. Elevene fikk i denne øvelsen se et grisehjerte både utvendig og innvendig.
Emilie Sofie Viken Rønning går i 9B og synes det er positivt at skolen lager en slik dag. Det er sosialt, og man blir bedre kjent med hverandre. Hun skar opp grisehjertet og synes det var litt rart, men det gikk veldig fint. Etter ungdomsskolen er hun usikker på hva hun vil gjøre.
Matematikk: Et matematisk Escaperoom
Et matematisk Escaperoom er en samarbeidsoppgave hvor de skal løse ulike oppgaver for å finne ulike koder/lapper rundt i rommet for å komme seg videre til neste oppgave.
Nora Jensen går i 8C og Marte Stokke går i 9A. De synes oppgavene var greie til å begynne med, men ble vanskeligere etter hvert. Med samarbeid ble det bedre.
De synes det er gøy med en slik dag, for da får de bli kjent med andre elever bedre og det blir litt variasjon i hverdagen. Nora ønsker å bli advokat når hun blir større og Marte vil gå idrettsfag.
Programmering: Micro:bit – bil
Koding er sammen med lesing, skriving og regning en viktig ferdighet barna må kunne for å møte det 21. århundre. Vi er omgitt av koder døgnet rundt – men ikke alle kan se det. En micro:bit er en datamaskin i lommeformat som man kan programmere, tilpasse og kontrollere for å sette sine digitale ideer, spill og programmer ut i livet.
Målet med oppgaven til elevene var å fjernstyre bilen ved bruk av radiostyring. Ved å bruke den ene micro:bitten som sender kunne man styre bilen med den andre micro:bitten.
Lucas Kristiansen og Oliver Papas går i 8D og synes det var gøy å prøve seg på programmering.
De synes en slik dag er en grei måte å lære noe nytt på og fint å møte nye folk.
Lucas ønsker å bli fotballproff og skal gå idrettsfag etter hvert.
Oliver er litt usikker på hvilke fremtidsplaner han har, men tenker kanskje å gå byggfag.
Fysikk: Kulebane
Elevene fikk i oppgave å lage en bane til en kule ved hjelp av utstyret de hadde tilgjengelig. Men noen kriterier måtte oppfylles:
Banen måtte ha en loop, kula skulle kjøre hele banen uten å falle ut og til slutt skulle kula treffe en lekebil som skulle trille så langt som mulig.
Daværende rekord på gruppa var 93 cm.
Energi og friksjon var noe elevene måtte tenke på når de laget banen.
Jonas Strøm og Andreas Valleraunet går begge i 10A og synes det er bra å treffe andre trinn på denne måten.
– Å lage kulebane var artig, men man må også være litt kreativ, sier Andreas som har lyst å gå idrettsfag etter ungdomsskolen.
– Det er trivelig å gjøre noe annet for en dag, sier Jonas som vil gå bygg og anlegg når han blir ferdig med ungdomsskolen.