Malvik Arbeiderparti (MAP) hadde medlemsmøte sist tirsdag hvor partiet skulle behandle saken om utbygging av Moan/Stasjonsfjæra i Hommelvik.
Urimelige krav
Det var i oktober i fjor at Utvalg for Areal og Samfunnsplanlegging (AreSam) vedtok å sende tilbake planforslaget til utbyggeren, Hommelvik Stasjonsby AS.
Dette begrunnet flertallet i AreSam med at de ville konsekvensutrede planforslaget og justere byggehøyden og antall bygg i planen. AreSam vedtok den gangen at områdene sør og nord for jernbane knyttes sammen med undergang.
Utbyggeren har reagert på en rekke av disse kravene og har uttalt at det kan bli utfordrende å realisere prosjektet med de kravene politikerne vedtok i oktober. (Se oversikt nederst i saken)
Danner positiv allianse
Debatten om utbyggingen har gått høyt i sosiale media hvor motstanderne har argumentert heftig, mens tilhengerne har vært forholdsvis tause. Nå har Malvik AP, som er det største partigruppa i kommunestyret landet på hva de mener i saken.
– Vi fikk stadfestet at Malvik Ap er positiv til en utvikling av Moan og at vi kan si ja til en overgang mot sentrum, sier leder i Malvik Arbeiderparti, Turid Eidem Olsen.
-Så har vi fortsatt viktige krav til siktlinjer og høyder på bygg som vil måtte innfris for å si ja til en plan.
-Vi vil nå ha en dialog med de andre partiene som er positive til utvikling for å avklare om det er mulighet for å bli enige om disse, sier hun.
Gledelig nyhet
Daglig leder i Hommelvik Stasjonsby AS, Oddstein Rygg, sier dette er en gledelige nyheter.
-Vi er innstilt på å finne gode løsninger i samarbeid med det politiske flertallet, sier Rygg.
(saken fortsetter under bildet)
Vedtak i Utvalg for areal og samfunnsplanlegging – 07.10.2021
- Reguleringsplan for Hommelvik Stasjonsby legges ikke ut til høring, men sendes tilbake til
forslagsstiller grunnet vesentlige endringer. - Følgende tilleggs- og endringsforslag vedtatt i utvalg for areal- og samfunnsplanlegging
7.10.21 innarbeides av forslagsstiller og legges fram for ny 1.gangsbehandling i utvalg for arealog samfunnsplanlegging:
Bygging lengst nord i BB3 tillates ikke.
Bygging lengst øst i BB1 tillates ikke. Dette for å bedre siktlinje fra sør.
Utbygger pålegges å finne bedre parkeringsløsninger for pendlere og besøkende.
Området fra bygninger og mot sjø skal opparbeides slik at det blir et naturlig skille
mellom privat og offentlig område.
Bygninger skal i det vesentlige ha nedtrapping mot sjøen.
Siktlinjer mot sjø skal optimaliseres. Disse skal ligge i fortsettelse av gatestruktur sør for
fylkesveg.
Ny havneveg skal ha høy prioritet i rekkefølgebestemmelser. Her nevnes også: Pir
m/badebinge og offentlig friområde, strøkslekeplass, plassering fortsettelse av
Malvikstien og offentlig parkering. Pir skal være opparbeidet før det gis brukstillatelse
for første byggetrinn.
Lovpålagte støyskjerming med høyder som hindrer utsikt fra sørsiden av jernbanen
tillates ikke. Gjennomsiktige støyskjermer tillates heller ikke.
Endringsforslag til §11.7:
«Dokumentert tilstrekkelig skole- og barnehagekapasitet skal foreligge før søknad om
tiltak for boliger kan godkjennes».
Friområdet skal ha et åpent område egnet for kulturelle samlinger/arrangementer.
Bebyggelse i området lengst øst (f_BBB6) reduseres.
Området for naust (S2) i gjeldende plan for Moan (35B) videreføres i ny plan med
likelydende planbestemmelser.
Utvalget ber utbygger vurdere tiltak for å gjøre det enklere å komme inn på
boligmarkedet. Leie før eie og lignende bør vurderes.
Antall soverom, leilighetsstørrelse mv. skal stimulere til et variert boligtilbud innenfor
planområdet.
Boligområdene (f_BBB1-6) opparbeides midlertidig som offentlig tilgjengelig areal
frem til igangsettingstillatelser gis.
Boenheter integrert i saltak tillates.
Tak som ikke er saltak skal enten være grønne tak eller uteoppholdsareal/takhager.
Parkeringskjeller tillates i f_BS1,
Første etasje med fasade inntil offentlig veg/friområde/parkering reguleres til kombinert
formål næring/bolig innenfor boligområdene f_BBB1-6.
Det tillates bygninger opp til 3 etg. i det som omtales som Strandtorget nord og sør for
jernbane (f.BS2, fBS3, fBBB2).
Områdene sør og nord for jernbane knyttes sammen med undergang.
Det tillates gradvis økning i antall etasjer fra Strandtorget (3 etg.) og mot øst til 5 etg.
(BBB6).
Følgende vilkår skal innarbeides i plandokumentene før planen legges ut: Byggehøyder
endres til følgende:
f_BBB 2 – 3 etg
f_BBB 3 – 3 etg
f_BBB 4 – 3 etg
Endring av punkt i bestemmelsene:
5.2 Gangveg/gangareal
Malvikstien merket o_SGG 1 og o_SGG 2 skal være kjørbar for drift og
utrykningskjøretøy. Utformingen av gangvegen skal godkjennes av kommunen før
igangsettingstillatelse kan gis. Malvikstien har formål som gangveg i planen, og skal ha
minimum bredde på 3,5 m.
Gangvegen kan avvike fra plassering i plankart, og stien skal etableres på utbyggers
eiendom. Gangveger skal tilkobles tilgrensende gangveger. Eventuelle bølgedempere
skal også trekkes nærmest mulig bebyggelse, og på utbyggers område.
Folkemøte
Tilleggsforslag (vedtakspunkt): «I løpet av høringsperioden skal det gjennomføres
folkemøte med mulighet for innspill fra innbyggerne på innhold og utforming av
friområdet».
Opsjon for kommunale leiligheter
Tilleggsforslag (bestemmelse):
«Kommunale boliger.
Når det utarbeides utbyggingsavtaler for boligområdene skal kommunen sikres
forkjøpsrett på inntil 5% av boligmassen til kommunale boliger. Tidsfrister for å melde
eventuelle behov, og retningslinjer for prisfastsettelse samt øvrige forhold avtales i
utbyggingsavtalen for hvert enkelt prosjekt.»
Navn på planområdet
Tilleggsforslag (vedtakspunkt):
«Planforslaget oversendes til navnekomiteen for uttalelse om navnsetting av
reguleringsplan».
Tilleggsforslag (vedtakspunkt):
«Rådmannen innarbeider planbestemmelser som sikrer arkitektonisk utforming og
materialbruk av høy kvalitet.»
Tilleggspunkt 3. Planforslaget konsekvensutredes, med spesielt følgende krav til
justeringer og utredninger:
o Planens påvirkning på kommunens egne utviklingsprosjekter i sentrum.
o Planens påvirkning på offentlige friområder i byggeperioden.
o Planens påvirkning på privatisering av offentlige friområder etter ferdigstillelse.
o Planens påvirkning på kommunens økonomiske risiko med utbygging av felles
infrastruktur. - Godkjent reguleringsplankart, digitalt (SOSI og PDF), skal leveres kommunen før forslaget
kan sluttbehandles. Ber om at utskrift av gjennomført sosi-kontroll legges ved oversendelsen