Malviknytt
7 minutter lesetid

Malvik AP har nå bestemt seg om utbygginga på Moan (+)

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Malvik Arbeiderparti (MAP) hadde medlemsmøte sist tirsdag hvor partiet skulle behandle saken om utbygging av Moan/Stasjonsfjæra i Hommelvik.

Saken fortsetter etter annonsen

Urimelige krav

Det var i oktober i fjor at Utvalg for Areal og Samfunnsplanlegging (AreSam) vedtok å sende tilbake planforslaget til utbyggeren, Hommelvik Stasjonsby AS.

Dette begrunnet flertallet i AreSam med at de ville konsekvensutrede planforslaget og justere byggehøyden og antall bygg i planen. AreSam vedtok den gangen at områdene sør og nord for jernbane knyttes sammen med undergang.

Utbyggeren har reagert på en rekke av disse kravene og har uttalt at det kan bli utfordrende å realisere prosjektet med de kravene politikerne vedtok i oktober. (Se oversikt nederst i saken)

Danner positiv allianse

Debatten om utbyggingen har gått høyt i sosiale media hvor motstanderne har argumentert heftig, mens tilhengerne har vært forholdsvis tause. Nå har Malvik AP, som er det største partigruppa i kommunestyret landet på hva de mener i saken.

– Vi fikk stadfestet at Malvik Ap er positiv til en utvikling av Moan og at vi kan si ja til en overgang mot sentrum, sier leder i Malvik Arbeiderparti, Turid Eidem Olsen.

-Så har vi fortsatt viktige krav til siktlinjer og høyder på bygg som vil måtte innfris for å si ja til en plan.

Saken fortsetter etter annonsen

-Vi vil nå ha en dialog med de andre partiene som er positive til utvikling for å avklare om det er mulighet for å bli enige om disse, sier hun.

Gledelig nyhet

Daglig leder i Hommelvik Stasjonsby AS, Oddstein Rygg, sier dette er en gledelige nyheter.

-Vi er innstilt på å finne gode løsninger i samarbeid med det politiske flertallet, sier Rygg.

(saken fortsetter under bildet)

Slik kan området på Moan bli. (Illustrasjon: PKA Arkitekter/Hommelvik Stasjonsby)

Vedtak i Utvalg for areal og samfunnsplanlegging – 07.10.2021

  1. Reguleringsplan for Hommelvik Stasjonsby legges ikke ut til høring, men sendes tilbake til
    forslagsstiller grunnet vesentlige endringer.
  2. Følgende tilleggs- og endringsforslag vedtatt i utvalg for areal- og samfunnsplanlegging
    7.10.21 innarbeides av forslagsstiller og legges fram for ny 1.gangsbehandling i utvalg for arealog samfunnsplanlegging:
     Bygging lengst nord i BB3 tillates ikke.
     Bygging lengst øst i BB1 tillates ikke. Dette for å bedre siktlinje fra sør.
     Utbygger pålegges å finne bedre parkeringsløsninger for pendlere og besøkende.
     Området fra bygninger og mot sjø skal opparbeides slik at det blir et naturlig skille
    mellom privat og offentlig område.
     Bygninger skal i det vesentlige ha nedtrapping mot sjøen.
     Siktlinjer mot sjø skal optimaliseres. Disse skal ligge i fortsettelse av gatestruktur sør for
    fylkesveg.
     Ny havneveg skal ha høy prioritet i rekkefølgebestemmelser. Her nevnes også: Pir
    m/badebinge og offentlig friområde, strøkslekeplass, plassering fortsettelse av
    Malvikstien og offentlig parkering. Pir skal være opparbeidet før det gis brukstillatelse
    for første byggetrinn.
     Lovpålagte støyskjerming med høyder som hindrer utsikt fra sørsiden av jernbanen
    tillates ikke. Gjennomsiktige støyskjermer tillates heller ikke.
     Endringsforslag til §11.7:
    «Dokumentert tilstrekkelig skole- og barnehagekapasitet skal foreligge før søknad om
    tiltak for boliger kan godkjennes».
     Friområdet skal ha et åpent område egnet for kulturelle samlinger/arrangementer.
     Bebyggelse i området lengst øst (f_BBB6) reduseres.
     Området for naust (S2) i gjeldende plan for Moan (35B) videreføres i ny plan med
    likelydende planbestemmelser.
     Utvalget ber utbygger vurdere tiltak for å gjøre det enklere å komme inn på
    boligmarkedet. Leie før eie og lignende bør vurderes.
     Antall soverom, leilighetsstørrelse mv. skal stimulere til et variert boligtilbud innenfor
    planområdet.
     Boligområdene (f_BBB1-6) opparbeides midlertidig som offentlig tilgjengelig areal
    frem til igangsettingstillatelser gis.
     Boenheter integrert i saltak tillates.
     Tak som ikke er saltak skal enten være grønne tak eller uteoppholdsareal/takhager.
     Parkeringskjeller tillates i f_BS1,
     Første etasje med fasade inntil offentlig veg/friområde/parkering reguleres til kombinert
    formål næring/bolig innenfor boligområdene f_BBB1-6.
     Det tillates bygninger opp til 3 etg. i det som omtales som Strandtorget nord og sør for
    jernbane (f.BS2, fBS3, fBBB2).
     Områdene sør og nord for jernbane knyttes sammen med undergang.
     Det tillates gradvis økning i antall etasjer fra Strandtorget (3 etg.) og mot øst til 5 etg.
    (BBB6).
     Følgende vilkår skal innarbeides i plandokumentene før planen legges ut: Byggehøyder
    endres til følgende:
    f_BBB 2 – 3 etg
    f_BBB 3 – 3 etg
    f_BBB 4 – 3 etg
     Endring av punkt i bestemmelsene:
    5.2 Gangveg/gangareal
    Malvikstien merket o_SGG 1 og o_SGG 2 skal være kjørbar for drift og
    utrykningskjøretøy. Utformingen av gangvegen skal godkjennes av kommunen før
    igangsettingstillatelse kan gis. Malvikstien har formål som gangveg i planen, og skal ha
    minimum bredde på 3,5 m.
    Gangvegen kan avvike fra plassering i plankart, og stien skal etableres på utbyggers
    eiendom. Gangveger skal tilkobles tilgrensende gangveger. Eventuelle bølgedempere
    skal også trekkes nærmest mulig bebyggelse, og på utbyggers område.
     Folkemøte
    Tilleggsforslag (vedtakspunkt): «I løpet av høringsperioden skal det gjennomføres
    folkemøte med mulighet for innspill fra innbyggerne på innhold og utforming av
    friområdet».
     Opsjon for kommunale leiligheter
    Tilleggsforslag (bestemmelse):
    «Kommunale boliger.
    Når det utarbeides utbyggingsavtaler for boligområdene skal kommunen sikres
    forkjøpsrett på inntil 5% av boligmassen til kommunale boliger. Tidsfrister for å melde
    eventuelle behov, og retningslinjer for prisfastsettelse samt øvrige forhold avtales i
    utbyggingsavtalen for hvert enkelt prosjekt.»
     Navn på planområdet
    Tilleggsforslag (vedtakspunkt):
    «Planforslaget oversendes til navnekomiteen for uttalelse om navnsetting av
    reguleringsplan».
     Tilleggsforslag (vedtakspunkt):
    «Rådmannen innarbeider planbestemmelser som sikrer arkitektonisk utforming og
    materialbruk av høy kvalitet.»
     Tilleggspunkt 3. Planforslaget konsekvensutredes, med spesielt følgende krav til
    justeringer og utredninger:
    o Planens påvirkning på kommunens egne utviklingsprosjekter i sentrum.
    o Planens påvirkning på offentlige friområder i byggeperioden.
    o Planens påvirkning på privatisering av offentlige friområder etter ferdigstillelse.
    o Planens påvirkning på kommunens økonomiske risiko med utbygging av felles
    infrastruktur.
  3. Godkjent reguleringsplankart, digitalt (SOSI og PDF), skal leveres kommunen før forslaget
    kan sluttbehandles. Ber om at utskrift av gjennomført sosi-kontroll legges ved oversendelsen