Pressemelding fra Coop Midt-Norge: God soliditet og sterke resultater gir medlemmene i Coop Midt-Norge en tidlig julegave når samvirkelaget øker kjøpeutbyttet til 3 prosent fra 1. januar 2022.
–Formålet til Coop er å skape medlemsnytte
-Etter flere år med sterke resultater har styret i Coop Midt-Norge tatt en beslutning om å øke kjøpeutbyttet til 3 prosent fra nyttår, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.
-Formålet til Coop er å skape medlemsnytte, og vi er veldig glade for å kunne øke kjøpeutbyttet til medlemmene våre. Vi i styret har hatt en dialog over tid med medlemmene i årsmøtet vårt, og basert på den sterke finansielle posisjonen vår og gode resultater var tiden inne. Jeg håper våre 257.000 medlemmer i Trøndelag og på Helgeland blir fornøyd med julegaven, sier Lisbeth Bull Husby, styreleder i Coop Midt-Norge.
Landets 62 samvirkelag har 1 prosent kjøpeutbytte som minimumssats. Utover dette fastsetter hvert enkelt samvirkelag sitt kjøpeutbytte basert på egne resultater og finansiell soliditet.
Økningen betyr at samvirkelaget trolig vil utbetale godt over 300 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler for året 2022.
-Et resultat av hardt og godt arbeid
Samvirkelaget har gjennomført en lang rekke fusjoner de siste årene. Nå får medlemmene en økt andel av stordriftsfordelene.
-Vi har økt omsetningen fra 3,5 milliarder i 2015 til 8,5 milliarder i 2021, og mye av dette har kommet gjennom fusjoner med andre samvirkelag. Gjennom godt og hardt arbeid har vi klart å ta ut stordriftsfordeler gjennom å forbedre driften vår. Disse gevinstene kommer medlemmene våre til gode, både gjennom oppgradering av butikkene og mer penger tilbake gjennom et godt kjøpeutbytte, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør.
Han legger til at resultatene har kommet tidligere og sterkere enn forventet.
-Tilbake i 2014 så vi at det ville komme noen år med store investeringer. Vi forventet også flere store og krevende fusjoner, og at dette kunne sette resultatene våre under press i en overgangsperiode. For å ha en trygghet gikk vi da ned fra 3 til 2 prosent i 2015. Etter 14 fusjoner de siste årene ser vi at sterkere resultater har kommet mye raskere enn vi trodde på den gang. Nå er egenkapitalen vår så sterk at det er riktig å gi medlemmene våre et løft i kjøpeutbytte, sier Skei.