Stadig flere opplever å få økonomiske problemer som en følge av den pågående pandemien.
Mange har mistet deler eller hele inntekten, mens utgiftene er de samme. For enkelte familier kan det gå så langt at man må flytte fra hus og heim om ikke man får situasjonen under kontroll. Da er det viktig med god innstas, tidlig.
Hos NAV Malvik har de nå fått midler fra Statsforvalteren i Trøndelag til å bli enda bedre på området økonomisk rådgivning.
Vanskelig tema
Det er Marcus Venn Halseth som leder arbeidet hos det lokale NAV-kontoret.
-Dette er jo et vanskelig og nærmest tabubelagt tema, sier han og forklarer at dette med Økonomisk rådgiving er en oppgave som løses av NAV kontoret lokalt, men som dessverre har vært en form for skjult tjeneste.
-I 2020 hadde vi nesten 100 saker. 60% av disse hadde ingen ytelser fra NAV, men mange hadde mistet inntekten sin på grunn av Covid-19.
De som jobber med økonomisk rådgivning, opplever ofte å komme veldig sent inn i sakene.
-Mange kommer ofte veldig sent til oss. Sakene har da blitt veldig store og komplekse og det kan være vanskelig å få til gode løsninger generelt.
-Vi anbefaler alle om å ta kontakt så tidlig som mulig. Dette er et lavterskeltilbud, men det må ikke sammenlignes med Luksusfellen på TV, sier Marcus Venn Halseth.
-Vår oppgave er å gi hjelp så man finner løsninger alle parter kan leve med, forklarer han. Det er viktig å få ferdig avklart disse situasjonene og så å si alle saker vi er inne i får en eller annen form for løsning, sier han. (Artikkelen fortsetter under bildet)
Flere verktøy
Marcus Venn Halseth forteller at NAV har flere verktøy de kan bruke i samarbeid med bruker.
-Vi forhandler jo selvsagt med kreditorene for å finne gode løsninger. Er det lagt ned trekk i lønn kan vi hjelpe til med å kontakte namsmannen for å få justert disse hvis de er for høye. Og så setter vi opp sammen et budsjett med oversikt over gjeld og inntekt, noe som ofte er en hjelp i seg selv.
Ved NAV kontoret i Malvik har de utviklet et eget «kort» med lenker til ulike verktøy og kontaktpunkt for de som har kommet opp i en økonomisk vanskelig situasjon for seg og sin familie.
-Det er helt nytt, er kvalitetssikret og brukes aktivt inn i rådgivning av brukere her lokalt. Det er på sikt noe vi håper skal benyttes av alle landes NAV-kontoret etter at departementet har sett nærmere på det, forklarer Marcus Venn Halseth.
Kortet inneholder råd om hva du kan gjøre dersom det blir endringer i livs- og arbeidssituasjonen.
Foreløpig er dette kortet sendt ut til alle i Malvik som er registrert som arbeidsledige.
Forsvinner ikke
Det NAV og mange andre ser, er at gjelden ikke forsvinner.
-Det er jo et vanskelig tema for mange å ta opp dette, særlig med sine nærmeste. Vi vil si at åpenhet er viktig, for gjelda forsvinner ikke, den vokser bare om den ikke blir håndtert, sier Marcus Venn Halseth.
-Vårt viktigste råd er å ta kontakt så tidlig som mulig.
Venn Halseth ser at det er unge mennesker i gruppen mellom 18 – 30 og de over 55, hvor det er størst økning økonomien innenfor behov for økonomisk rådgivning nå.
-De yngste rammes jo hardest av innskrenkninger på arbeidsplasser, de som var sist inn må først ut, slik er det bare.
-Oppstår det problemer eller usikkerhet rundt egen økonomi, eller om man lurer på ting rundt gjeld og hvilke muligheter man har, er det bare å ta kontakt med NAV. Som sagt trenger man ikke å ha ytelser fra NAV for å få hjelp med økonomisk rådgivning.
Utfordrende år
Året som vi har lagt bak oss har vært utfordrende for de som driver med økonomisk rådgivning, men Marcus frykter dette året kan bli verre.
-Mange kreditorer har latt sakene ligge på vent som følge av situasjonen, men som sagt, gjeld forsvinner ikke og vi frykter at vi i tida framover vil få mange flere saker. Dessverre frykter vi store mørketall, sier han.
Nå håper han smittesituasjonen endrer seg og at det blir lettere å møtes over bordet.
-Det er alltid best å snakke ansikt til ansikt, det blir ofte bedre samtaler og gode løsninger av det.
Ta kontakt her
Man kan kontakte NAV på flere måter, her har vi listet opp noen:
• Man kan chatte med NAV om økonomisk rådgivning, anonymt, via nettsida nav.no (ekstern lenke).
• Ring 55 55 33 39 (trykk for å reinge) som er NAV sin økonomiske rådgivningstelefon. Den er også anonym om man ønsker det.
• Ta direkte kontakt med NAV kontoret i Hommelvik. Det ligger i 2 etg i Coop Extra-bygget med inngang fra baksida mot Rådhuset.
• Ringe vakttelefonene på NAV for å bestille time, tlf nr 954 28 145 (trykk for å ringe)
Man kan komme alene eller ha med seg støtte til samtaler om økonomisk rådgivning på NAV.