Den verdenskjente skrekkfortellingen om vitenskapsmannen som ønsket å bidra til menneskehetens beste, ved å fjerne sykdom og skape liv, har urpremiere på Studioscenen ved Trøndelag Teater den 6. februar klokken 17:30.
Frankenstein
Trøndelag Teater skriver at historien om Frankensteins onde monster fra 1816, er blitt en klassiker i moderne populærkultur. 18 år gamle Mary Shelley skrev horrorromanen Frankenstein fordi hun kjedet seg.
Historiens anker er idealisten og vitenskapsmannen Victor Frankensteins ønske om å skape en bedre verden og å helbrede sykdom. Med den industrielle revolusjon som bakteppe, ville Frankenstein ta i bruk vitenskap og kjemiske prosesser for å skape liv. En besettelse som skulle ramme både ham og dem han elsket, skriver teateret på sin hjemmeside.
Groteske beretning
I følge Trøndelag Teater kan Shelleys groteske beretning leses som en advarsel mot et evig lykkejag og søken etter det perfekte mennesket. I dag fungerer den kanskje også som et skremmeskudd mot teknologiens inngripen i menneskelivet – i en verden der humanbiologi, genteknologi og klimaforstyrrelser preger våre liv.
Når forfatteren nå skal konfronteres med sitt eget verk blir det en besk speiling av hennes egne indre demoner. En ung kvinnes reelle frykt for å skape liv møter i dette stykket vitenskapens forsøk på å vinne over døden, skriver teateret.
Forfatteren Mary Shelley levendegjøres av skuespiller Janne Kokkin og sammen med skuespillerkollegene Jo Saberniak som Victor Frankenstein, Emma Caroline Deichmann som Elisabeth og Trond-Ove Skrødal som Vesenet, blir Frankensteins liv skapt på nytt, gjennom Frk. Frankenstein.
Janne Kokkin
I følge Trøndelag Teater har Janne Kokkin i sin tid på Trøndelag Teater spilt mange sterke kvinneskikkelser. Teateret viser til Rita i Educating Rita, Rebekka West i Rosmersholm, tittelrollen i An-Magritt og Siv i Lasso rundt Fru Luna. Blant andre stykker hun har medvirket i nevner teateret Snart kommer tiden, Knivskarpe polaroider, Kranes konditori, Hedda Gabler, Kong Lear og Carl Frode Tillers Folkehelsa.
Kokkin har ifølge teateret også jobbet endel med film, og ble bl.a nominert til Amanda-pris for sin rolle i Mørketid. Hun har også flere TV-roller, sist i NRK’s Hjem og Halvbroren.
Vi har sett Janne som den lett hysteriske Janne (!) i Jo Strømgrens Pseudonymet, Fru Capulet i Romeo og Julie, Divaen i Jo Strømgrens Jubileet, tittelrollen i Fedra, Mor Åse i Peer Gynt og i The Sound of Music og i Carl Frode Tillers Begynnelser.
Hun startet 2017 som Martha i Edward Albee’s Hvem er redd for Virginia Woolf? og fortsatte som Inspisienten i teaterkomedien Panikk i kulissene, Fru Sørby i Vildanden og i Elfriede Jelineks Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker. Siden har hun vært å se i Det latterlige mørke, Bildet av Dorian Gray og som Kristin Lavransdatters mor Ragnfrid.
I år er Janne aktuell i Frk. Frankenstein og som Charlotte i Bergmans Høstsonaten.
Janne Kokkin ble tildelt publikumsforeningen Teatrets Venners kunstneriske pris for 2005 for rollen som den forsmådde fruen Stevie i Edward Albees Geita – eller hvem er Sylvia?.
Jo Saberniak
I følge Trøndelag Teater, er Jo Saberniak skuespiller med utdannelse fra KHIO, Teaterhøgskolen i Oslo. Under utdanningen spilte han blant annet i Sommergjester, Hamlet, Hedda Gabler og Jakten på nyresteinen.
Saberniak debuterte på Trøndelag Teater i 2020 i Ibsens Fruen fra havet. I vår vil vi først se ham i Frk. Frankenstein på Studioscenen, før han skal spille Peter i Jesus Christ Superstar.
Emma Caroline Deichmann
Emma Caroline Deichmann er i følge teateret en nyutdannet skuespiller, som debuterte på Trøndelag Teater i rollen som Hilde Wangel i Henrik Ibsens Fruen fra havet på Gamle Scene i høst.
I vårsesongen blir hun først å se i Frk. Frankenstein og siden i Jesus Christ Superstar.
Trond-Ove Skrødal
Trond-Ove Skrødal har i følge teateret jobbet ved Teater Ibsen og Hålogaland Teater etter endt utdannelse, før han ble ansatt på Trøndelag Teater i 1996.
Her har han spilt i bl.a Skjønnhetsdronninga, Bør Børson jr., Bønder i solnedgang og Mutter Courage. Trond-Ove hadde tittelrollen i Erlend Loes Kurt koker hodet, og hadde også en krevende oppgave i Lola – det mye omtale stykket om Henry Oliver Rinnans liv.
Trond-Ove har videre spilt Assessor Brack i Hedda Gabler, Margido Neshov i Berlinerpoplene og Ligge i grønne enger, Kent i Kong Lear og hovedrollen i musikalen Markus og Julie. Utfordringene har stått i kø: Hovedrollene som Ebenezer Knug i Et juleeventyr, fiskeren Kristaver Myran i Den siste viking og Andreas i Jesper Halles Jeg er vinden i trærne.
Han har spilt Peter Stockmann i En folkefiende, Capulet i Romeo og Julie, Claudius i Hamlet og Gamle Ekdal i Vildanden. Skrødal hadde permisjon i 2014 men kom tilbake alene på scenen i Suffløren før han fikk selskap av sine gode kolleger Harald Brenna og Jan Frostad i Harold Pinters Vaktmesteren.
De siste sesongene har vi sett ham som en imponerende Tevye i Spelemann på taket, Didrik i Medmenneske, Rottekongen i Nøtteknekkeren, James i Eugene O’Neills Lang dags ferd mot natt, Lavrans i Kristin Lavransdatter, Pontus Pilatus i Jesus Christ Superstar og Doktor Wangel i Fruen fra havet. For rollen som George i Edward Albee’s Hvem er redd for Virginia Woolf? ble han ble nominert til Heddapris.
I vår er Trond-Ove aktuell i Frk. Frankenstein og i nye forestillinger av Jesus Christ Superstar.
Hildur Kristinsdottir
Regi og dramatisering er ved Hildur Kristinsdottir. Kristinsdottir er kjent for sine tolkninger av klassikere. Hun har tidligere laget Bildet av Dorian Gray på Trøndelag Teater sammen med blant andre scenograf Katja Ebbel, og de to sprenger scenerommet med sin maksimalistiske tilnærming.
Kristoffer Lo
Forestillingen, som er rettet mot unge voksne, får nykomponert musikk av multiinstrumentalist Kristoffer Lo (Highasakite), som for første gang skriver musikk for teater.
I følge teateret er Kristoffer Lo en anerkjent norsk musikant og komponist utdannet fra jazzlinja i Trondheim. Han har brukt mesteparten av tiden sin i band som Pelbo, Highasakite, YODOK, Sunswitch og Trondheim Jazzorkester, ved siden av å komponere musikk til en rekke filmer og TV-serier. Han har bidratt på om lag 100 innspillinger og spilt med noen av landets mest kjente musikanter og artister.
Katja Ebbel
Scenografi og kostymer er ved Katja Ebbel Frederiksen. I følge teateret er Katja Ebbel utdannet scenograf og kostymedesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo og Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har blant annet gjort scenografi og kostymedesign til Peer Gynt, Hamlet og Psykose 04:48 ved Rogaland Teater, Pust og Blackbird ved Riksteatret, Dissekering av ett snöfall ved Dramaten i Stockholm og Hedda Gabler ved Kilden. Ved Nationaltheatret har hun hatt kostymedesign for Lulu – Pandoras eske, Klassen vår, Renset og Personer, steder og ting, scenografi og kostymedesign på Reisen til julestjernen i Kjersti Horns regi, og for tiden er hun også aktuell med scenografi og kostymedesign til forestillingen Hen skrevet av årets Ibsenprisvinner Taylor Mac. På Trøndelag Teater har hun tidligere hatt scenografien på Tordenskjold – alle tiders trønder og Bildet av Dorian Gray – som hun ble nominert til Heddapris for.
Oscar Udbye
Lys-/videodesign er ved Oscar Udbye. I følge Trøndelag Teater er Oscar Frostad Udbye lys- og videodesigner med utdannelse innen filmfoto og produksjon ved University of York i Storbritannia. Han har tidligere samarbeidet med bl.a Jo Strømgren Kompani, Kjell Moberg, Antiteateret, Ilene Sørbøe og Nils Petter Mørland. Han har også samarbeidet med Hildur Kristinsdottir i flere tidligere produksjoner. Av produksjoner han har gjort kan nevnes Pust (Riksteatret), 20. november (Oslo Nye Teater), Lille Leiolf (Black Box Teater), Sangfoni, Peter Pan (Brageteatret), Eggs ‘n Bakey (Vega Teater). Oscar har også lagd flere prisvinnende kortfilmer, blant annet ved Kurzfilmtage Hamburg, og hatt TV-distribusjon gjennom Canal+ Top of the Shorts.
Teateret ønsker velkommen til et trygt teaterbesøk
Forestillingen varer i omlag 1 time og 40 minutter, og den spilles uten pause.
Trøndelag Teater tar smittevern på alvor. For å kunne ivareta hverandre har teateret laget en enkel huskeliste for ditt teaterbesøk:
Hold minimum en meter avstand til øvrig publikum. Møter du kjente så vær kreativ med måten du hilser på. Klemming og håndhilsing er ute.
Bruk munnbind, både til og fra teatret, når du er i teatrets foajé og også når du sitter i salen. Har du glemt munnbind, vil teatervertene være behjelpelig med dette.
Håndhygiene er viktig og går aldri av moten. Vask eller spritvask hendene dine godt, både før under og etter besøket. Antibac-beholdere er plassert rundt i foajeen og våre toaletter er rikelig utstyrt med det du trenger til håndvask.
Sjekk billetten din angående hvilken rad, setenummer og hvilken inngang du skal benytte. Vi har tilpasset publikumsplassene i henhold til dagens smittevernregler. Vi ber deg derfor om å ikke fjerne bånd eller benytte deg av stolene som har et bånd på seg. Lurt å sjekke/lese på billetten før du kommer, så har du det klart.
Det er ikke anbefalt å henge fra seg i våre ubetjente garderober nå. Ta gjerne med deg dine ytterklær inn i salen.