80 % av trønderske mattelærere har fordypning i matematikk:
– Enda flere må ta videreutdanning for å sikre barn og unge en enda bedre skole, sier Mari Holm Lønseth (H) og Jon Gunnes (V), stortingsrepresentanter fra Trøndelag i en pressemelding.
1. februar åpner søkeportalen for lærere som vil ta videreutdanning neste skoleår. Til sammen har 40 000 lærere fått tilbud om videreutdanning i ulike fag siden 2014. Fortsatt mangler 7350 matematikklærere fordypning i faget. Det samme gjelder 8000 engelsklærere og 5900 norsklærere. I Trøndelag mangler til sammen 1700 lærere fordypning i faget. Det gjelder 500 norsklærere, 578 matematikklærere og 661 engelsklærere.
- Det viktigste for å lære alle barn å lese, skrive og regne skikkelig er en god lærer. Veldig mange lærere har fått tilbud om videreutdanning de siste årene, men noen har fortsatt ikke fordypning i faget sitt. Nå går igjen startskuddet for en ny runde med videreutdanning, og jeg håper skoler og kommuner bruker muligheten, sier Mari Holm Lønseth, stortingsrepresentant (H).
Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i engelsk, matematikk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. Ungdomsskolelærere må ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene. Når kravene trer i kraft, vil lærerne ha hatt 10 år på seg å gjennomføre videreutdanning.
Siden 2015 har antallet lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i de prioriterte fagene sunket med over 12 000 (mer enn 5000 lærere i matematikk, 3600 i norsk, 3300 i engelsk, og omkring 40 i samisk og norsk tegnspråk).
- Norske skoler er full av dyktige og engasjerte lærere med solid faglig kompetanse. Det er fremdeles en del av lærerne som mangler fordypning i faget de underviser i. Nå håper jeg enda flere vil søke for neste år, sier Jon Gunnes, stortingsrepresentant (V).
Det er kommunene og private skoleeiere som har ansvaret for at lærerne oppfyller kompetansekravene. I fjor fikk 5 775 av 11 500 søkere tilbud.
Lærere kan også søke videreutdanning i andre fag enn matematikk, norsk og engelsk. Dette gjelder for eksempel praktiske og estetiske fag, spesialpedagogikk, andrespråkspedagogikk og digital kompetanse.