Statens Vegvesens alternative virkelighet – Børstad bør prøve å bestille et prøveskilt

Av: Lill Harriet Sandaune, gruppeleder for Trøndelag FrP
Foto: FrP

Innlegg av Lill Harriet Sandaune (FrP): Viktig melding fra Statens Vegvesen: Trafikkstasjonene har åpent 24/7, og om du blir stående i telefonkø i timevis, eller må vente flere dager for å få hentet ut et prøveskilt er det bare innbilning … Trøsten er at dette er en ordning som fungerer så godt for Statens Vegvesen at de vil ha den permanent.

Les også: Trafikkstasjonene må tilbake til ordinære åpningstider

Les også: Trafikkstasjonene er åpne 24/7

Det er bekymringsverdig hvis avdelingsdirektør Frode Børstad i Statens Vegvesen mener at man nå er tilbake i ordinær drift, og ikke kjenner seg igjen i problematikken som jeg beskrev i et tidligere leserinnlegg. En mer tydelig bekreftelse på at man ikke har skjønt problemet, og at de tjenestene man leverer til kundene ikke er gode nok, skal man lete lenge etter.

Men det er greit å få brakt på det rene at det er timebestilling som er gjeldende for trafikkstasjonenes virksomhet i fremtida. Børstad forklarer at timebestilling i utgangspunktet var et koronatiltak, men at erfaringene viser at det er et nytt system som forteller hvor etterspørselen er, og gir de mulighet til å styre ressursene sine. Det er mulig det føles greit for ledelsen i Statens Vegvesen, men nå er det vel en gang slik at disse tjenestene skal ytes ut fra brukeres behov, og ikke de ansattes? Jeg vil understreke at jeg har møtt mange hyggelige og hjelpsomme ansatte på trafikkstasjonene som gjør sitt beste for å yte de tjenestene som virksomheten skal gi. Men det er bare så synd at det tar så lang tid å få møte dem.

Børstad begrunner med at de aller fleste får utført tjenestene ved å bruke digitale selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no. Dessuten må trafikkstasjonene sammenlignes med andre offentlige kontorer som for eksempel NAV, og sikkert det velfungerende systemet som er der bl.a. med timebestillinger… Det er helt supert at Statens Vegvesen har fulgt opp regjeringens digitaliseringsstrategi, og at mange brukere selv kan utføre en del tjenester og slipper å møte opp fysisk på en trafikkstasjon. Det er bra for brukerne dette passer for, og man sparer både tid og miljø når tjenestene kan utføres digitalt.

Men har Statens Vegvesen tenkt tanken på at det kanskje ikke er alle som har nett og smarttelefoner, og som behersker de digitale løsningene som finnes? Har alle brukere av tjenestene bankid-brikker og mulighet til å gjøre alt selv? Hvordan kan man få seg til å se det som en fordel at man nå må vente i dagevis for å få utført en tjeneste som tar ca. 2 minutter å utføre?

Nei, Børstad. Det er ikke innbilling når flere opplever å sitte i telefonkø i evigheter og til slutt må legge igjen ønske om å bli oppringt, for deretter å ikke bli oppringt, for så å måtte begynne runden på nytt igjen neste dag. En privat bedrift som oppførte seg slik ovenfor sine kunder ville gått konkurs.

Jeg vil anbefale Børstad å ringe til Statens Vegvesen og bestille et prøveskilt. Deretter kan han skrive et nytt svarinnlegg og fortelle hvor mange dager det tok før ha fikk det i handa.

God ventesommer ønskes fra
Lill Harriet Sandaune,
gruppeleder for Trøndelag FrP