Renault er livet

Øistein Kristiansen har bare Renault-biler

I helga samles flere av landets Renault-eiere på Storsand for å ta hverandres biler i øyesyn, snakke bil, kjøre, se og høre på Franske biler.

En av ildsjelene i Club Renault Norvège er Øistein Kristiansen fra Hommelvik. Han har, etter eget utsagn, vokst opp med bilturer bak baksetet i en Renault 10.

-Det var ofte turer med mamma og pappa, bestemor og bestefar, og vi tre ungene i en liten bil og jeg som var minst, havna bakerst, bakom baksetet, forteller han og viser fram bekvemmelighetene i sin egen Renault 10, 1971 modell. (saken fortsetter etter bildegalleriet)

-Denne kjøpte jeg fra en kar i Hommelvik. Den var ikke vinterkjørt og jeg fikk den for 6.000,- den gangen det var forhøyet vrakpant. Batteriet var helt nytt så det beholdt selgeren, ler Øistein.

-Det stemmer nok at den ikke var vinterkjørt, men den hadde stått lagret i et naust og var nokså rustet. Hele dørken bak var ødelagt etter at den forrige eieren transporterte sjøgarnene sine bak i bilen, så der hadde saltvann gjort mye skade, forteller Øistein.

Design og kvalitet

Renault har i alle år levert biler med spesielle løsninger og egenartet design. De var tidlig ute med forhjulsdrift men også noen kjente sportsmodeller har kommet fra den Franske bilprodusenten.

Til årets Renault-treff på Storsand hadde et 15 talls bileiere funnet veien og lørdag var det kortesje inn til Vuddu-Valley med nye og gamle biler.

Et klenodium er nok den nyregistrerte varebilen Renault Goelette som er én av to eksemplarer i landet. (saken fortsetter etter bildegalleriet)

-Begge eies av Renault-klubben og vi har nettop fått den godkjent og skal på en av de første prøveturene i dag, forteller Øistein Kristiansen.

Han forteller at varebilen opprinnelig var innkjøpt av Universitetet i Oslo ved akustisk institutt, som etter hvert flyttet til Trondheim. Der ble bilen solgt til klesforhandleren Harald Haltvik. Deretter ble den med på kjøpet da eiendomsmogulen Ivar Koteng kjøpte Haltviks bygård.

-Vi fant den i en kjeller på Lade der den ble reddet ut etter en oversvømmelse. Da den kom for salg på Finn.no slo vi til og har brukt noen år på å restaurere bilen fra 1964.

Her kan du se alle bilene som deltok i kortesje fra Storsand til Vuddudalen: