Ikke la deg lure; datasnokene blir stadig smartere

557

Hvert år når skattemeldingen og skatteoppgjøret kommer, oversvømmes folk med e-poster og SMS’er som utgir seg for å være fra Skatteetaten eller kemneren, med løfter om tilgodehavender og utbetalinger. 

Skatteetaten advarer

Skatteetaten advarer nå i en pressemelding, og ber aldri noen klikke på lenker i e-post eller etterspør bank- eller kredittkortopplysninger.

– Ikke la deg lure, din identitet på nett er gull verdt. Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på, sier sikkerhetssjef i Skatteetaten Svein Mobakken i pressemeldingen.

Tilgjengelig for 4,9 millioner personer

Torsdag 4. april blir skattemeldingen tilgjengelig for 4,9 millioner personer. 

Skatteetaten registrerte i 2018 hele 11 bølger av såkalt phishing, med etaten som påstått avsender. Phishing foregår gjennom e-poster eller SMS’er som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren.

– Det er et økende omfang på phishing, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt noe forbedret. Likevel er det mange nok som går på til at det fortsatt er attraktivt for svindlerne, sier direktør for sikkerhetsavdelingen i Skatteetaten, Svein Mobakken i pressemeldingen.

Anmelder de groveste

Skatteetaten anmelder de groveste svindelforsøkene som har Skatteetaten som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante.

– Ikke la deg lure, din identitet på nett er gull verdt. Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på. Vi ber heller aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller e-post, og all kommunikasjon med Skatteetaten foregår innlogget på våre hjemmesider eller i Altinn, sier Mobakken i pressemeldingen.

Ber publikum om hjelp

Skattetaten ber publikum om hjelp til å følge med på svindelforsøkene. De mener der er til stor hjelp at publikum melder ifra når de tror de har mottatt falske e-poster eller SMS. 

Skatteetaten vil både bruke sosiale medier og andre kanaler til å advare, når de ser at det er svindelforsøk på gang.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

Se nøye på e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.

Sammenlign e-post adressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.

Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.

Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.

Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.

Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ta en telefon til 800 80 000