Bygger om butikken

1551
Arnstein Bostad

Extra Hommelvik får over 1000 nye varer

Det kan nok bli litt ekstra hektisk i butikken i disse dager, sier butikksjef Arnstein Bostad hos ExtraHommelvik. 

Mens fotballen snakker om sitt overgangsvindu, snakker dagligvarebransjen om lanseringsvinduer. Et av dem er i februar. En rekke nyheter er kommet til butikkene som dermed må bygge om hyllene for å få plass til de nye varene. 

– Dette er en ganske stor jobb for våre ansatte, men den er også litt spennende. I Coop og Extra bygger vi nemlig hyllene slik kundene handler, ikke etter hva leverandørene ønsker seg, sier Arnstein Bostad.

Som et eksempel nevner han potetgull-hyllene. Leverandørene vil nok aller helst samle alle sine produkter slik at det ser fristende ut og de får markedsført sitt merke.

– Men vi vet at kundene våre, som er de som eier oss, først og fremst velger potetgull ut fra smak. Da er det enkleste for kundene at vi samler alt med peppersmak ett sted, salt ett sted og alle med smak av paprika. Da er det enklere for deg som kunde å finne dine favoritter, sier Bostad.

Og slik kan butikksjefen fortsette kategori for kategori – syltetøy settes opp etter innhold og melk etter fettinnhold. 

– Mange tror nok at det er leverandørene som bestemmer hvor varene skal stå og at de «kjøper seg plass». Men i Extra går ikke det. Vi skiller oss fra konkurrentene ved at vi er eid av kundene, og 1,3 millioner av dem har gitt sitt samtykke til at vi kan bruke handledata nettopp til å bygge butikken slik at de får en enklest og best mulig handleopplevelse, sier butikksjefen. 

Extra-kjeden har bare de siste månedene økt sortimentet med nesten 300 flere varer. Men skal det inn 1 000 nye varer, så betyr det også at noen må ut.

– Vi har fortsatt 1 200 flere varer enn konkurrentene våre i lavpris, men noen må ut for at vi skal få plass til nyhetene. Det er de varene som kundene ikke har handlet nok av. Et eksempel på en vare som går ut av sortimentet er Coop makrell i tomat på tube, sier Bostad.  

I forrige uke kom analyseselskapet Nielsen med nye tall som viste at Coops lavpriskjede Extra er vekstvinner i dagligvaremarkedet. Kjeden vil passere 500 butikker på landsbasis i løpet av 2019.
– Suksessoppskriften er det store utvalget kombinert med lave priser. En undersøkelse vi gjorde i forbindelse med priskrigen til jul forteller oss at kundene først og fremst ønsker seg lave priser. Deretter er det viktigst for dem er å finne de varene de trenger på ett sted. Når vi vet at vi er den lavpriskjeden med desidert størst utvalg er det ikke rart vi har vært vekstvinner de siste fire årene. Kombinasjonen av egne merkevarer og populære merkevarer gjør at kundene har en unik valgfrihet hos oss, sier Arnstein Bostad.