Møt Kommune-Kari

551
Ny tjeneste. (f.v.) kunderådgiver Rolf Martin Krey, avdelingsleder ved servicetorget, Lise Marthe Guldsten og rådmann Carl-Jakob Midttun. (foto: Malvik kommune)

Nå kan du kommunisere døgnet rundt med chatroboten Kommune-Kari på nettsiden til Malvik kommune.

Chatroboten bruker kunstig intelligens. I starten er Kommune-Kari under opplæring,  og svarer så godt hun kan på spørsmål om kommunale tjenester og informasjon, skriver Malvik kommune i en pressemelding.

Jobber døgnet rundt

Grunnlaget for Kommune-Kari er en database, der det nå er lagt inn rundt 700 svar eller lenker til informasjon om tjenestene i kommunen.

Et av målene med Kommune-Kari er å gi innbyggerne tilgang til informasjon hele døgnet, uten å måtte ringe, sende e-post eller søke opp informasjonen selv. Kommune-Kari fungerer like godt på datamaskin, nettbrett og smarttelefoner.

– Ønsker du å vite åpningstidene for bibliotek eller svømmehall kan du spørre Kari, sier avdelingsleder ved servicetorget Lise Marthe Guldsten, i pressemeldingen.

Hjelp oss å gjøre Kari bedre!

Kommune-Kari vil være i stadig utvikling. For å gjøre henne best mulig trenger vi din hjelp framover.

– Det finnes ingen dumme spørsmål. Jo mer dere spør henne, jo smartere blir hun, sier rådgiver Rolf Martin Krey.

– Er du misfornøyd eller fornøyd med svarene, kan du enten gi en tommel opp eller en tommel ned. Tommelen ned vil hjelpe oss på vei med opplæringen av Kari.

Digital satsing

Malvik kommune satser på digitalisering, og jobber for å gjøre tjenestene våre så tilgjengelige og effektive som mulig. Vi ønsker at innbyggerne skal kunne betjene seg selv i størst mulig grad. Her spiller gode digitale verktøy en stor rolle.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle tjenestene våre, og med det også å være tilgjengelige hele døgnet. Vi blir mer effektive, og med økt profesjonalitet viser vi at Malvik følger med i utviklingen, sier rådmann Carl-Jakob Midttun i pressemeldingen.