Tester ut El-scooter i kjøreskolen

908

Malvik Trafikkskole tester ut elektrisk scooter til bruk under kjøreopplæringen.

Gjennom et samarbeid med Trøndelag Elbilforening har de tatt i bruk en elektrisk drevet scooter for å teste ut denne i forhold til å bruke den elektriske og miljøvennlige scooter framfor de som er drevet med fossilt brennstoff.

– De er helt lydløse og har en brukbar rekkevidde på 6-8 mil, i tillegg til at det er med et reservebatteri så den faktiske rekkevidden er det dobbelte, forteller kjørelærer Marius Sundby ved Malvik Trafikkskole. (saken fortsetter under bildet)

Karoline Kvello (t.v.) prøver el-scooter sammen med Marius Sundby og Andrine Buhaug Arnsen og Anne Melum Hoel

Gøy å kjøre

Karoline Kvello (16) er i ferd med å ta førerkort for scooter og har kjørt den elektriske varianten en del.

– Det er ikke så veldig annerledes enn å kjøre vanlig scooter, bortsett fra nå batterikapasiteten blir under 50%. Da virket det som om den gikk litt saktere.

Det er ikke hurtiglader på el-scooterne så når batteriet skal lades må den stå i 10-11 timer.

Karoline Kvello tror ikke hun kommer til å kjøpe el-scooter.

– Jeg har allerede kjøpt vanlig scooter så det blir neppe aktuelt nei, sier hun.

Nå mangler hun bare de siste kjøretimene før hun har scooterførerkortet i hånden. (saken fortsetter under bildet)

Ståle Langolf, leder i Trøndelag Elbilforening

Miljøtiltak

Ståle Langolf, leder i Trøndelag Elbilforening, har stor tro på at el-scooter blir et vanlig syn på veiene etter hvert.

– Vi har satt ut denne scooteren her får å teste ut om det er mulig å bruke disse i kjøreopplæringen og sånn at vi får stilt noen krav til importørene om utstyr som er brukbart, sier han.

– Vi har kontaktet flere trafikkskoler og setter pris på at Malvik Trafikkskole blir med på dette prøveprosjektet, sier Langolf.

Han trekker frem el-scooterens egenskaper som umiddelbar respons når du gi gass, samme fart uansett om det er bratte bakker og de har lave drift- og vedlikeholdsutgifter.

Trafikklærer Marius Sundby tror el-scooter er framtida.

– Vi har jo alltid en «rekkeviddeangst», sånn har det vært med biler også, men det blir jo bedre, så jeg tror det blir helt topp om noen år.

– Jeg tror ungdommene vil kreve el-scooter og motorsykler når de skal kjøre opp, det tror jeg ikke tar lang tid, sier Ståle Langolf.

Elektriske scootere er noe dyrere enn bensindrevne ennå, men prisene vil nok gå ned etter hvert.