Kurses i bedre butikk

1156
(Bak f.v.) Amalie Moen, Wenche Myrhaug (kursholder) Marte Barstad og Linn Eikemo

Øver og trener på og bli bedre.

Ansatte i butikkene ved Malvik Senter tar jobben sin på alvor og gjennomfører i høst et kurs som gir de økt kompetanse om service- og varehandel.

– Det er som en del av myndighetenes satsing på økt kompetanse i arbeidslivet at vi kjører et opplæringsprogram med 10 moduler for å høyne kompetansen for de som jobber i varehandelen, forteller Wenche Myrhaug som er foredragsholder i Certes.

– I løpet av kurset får deltakerne bedre kompetanse i sine muntlige ferdigheter, regning, lesing og skriving i tillegg til et kundeservice- og salgskurs tilpasset bedriften de jobber for.

Noen av temaene på kurset er adferd, kommunikasjon, butikken som salgsarena, service og kundebehandling.

– Vi tilpasser kurset til de butikkene hvor deltakerne jobber og sammen ser vi på hvordan ting er i butikkene og kan gjøres annerledes og kanskje bedre, forteller Wenche Myrhaug.

Mer bevisst

Da vi er på besøk er det ansatte i Europris på Malvik Senter som har inntatt «skolebenken».

– Dette er veldig interessant og spennende, forteller Linn Eikemo. Hun og kollegene Marte Barstad og Amalie Moen er glade for å delta på kurset.

– Vi blir mer bevisst vår egen jobb og rolle og det er mye vi får lære som jeg ikke har tenkt over. Det blir litt aha-opplevelser underveis, sier Marte Barstad.

– Vi får diskutert ulike situasjoner med hverandre og vi får sett på forskjellige ting som vi opplever forskjellig. Det er lærerikt, mener Amalie Moen.