Går inn for langtunnel

Bane NOR skrinlegger alternativet med toglinje langs sjøen og går for langtunnel gjennom Malvik.

Det er det NRK som melder på sine nettsider.

På møtet med politikerne i Trondheimsregionen har prosjektleder Torun Hellem fortalt at Bane NOR ikke vil gå for toglinje langs sjøen, men langtunnel gjennom Malvik. Utbyggingen vil koste rundt ti milliarder kroner.

– Vi går for tunnelalternativet fra Ranheim til Hommelvik, fordi alternativet langs sjøen får miljøkonsekvenser og det tar lengre tid å kjøre der, sier prosjektleder Torun Hellem i Bane NOR til NRK.

En langtunnel fra Ranheim til Hommelvik vil redusere reisetida mellom Stjrødal og Trondheim med ca 15 minutter.

Jubel i Malvikstranda

Aksjonsgruppa Malvikstranda har siden 2013 kjempet for å få lagt dobbeltsporet i langtunnel.

– En gledens dag! Det er ikke mer å si om det, sier en jublende glad Wenche Eek på Vikhammer.

– Dette er en helt fantastisk nyhet. Nå kan vi planlegge å åpne strandsonen, vi kan lage turstier og fiskeplasser langs hele fjorden, uten at det koster noe særlig.

– Jeg vil takke alle lokalpolitikerne som har stått på for denne saken siden vi tok kontakt i 2013. Dette viser at demokratiet fungerer og at lokalpolitikk på tvers av partier nytter, sier en glad Wenche Eek i aksjonsgruppa Malvikstranda, til Malviknytt.no.

Her er en illustrasjonsfilm som viser Bane NOR sitt forslag. Det er forslag D2 som er anbefalt.