Lite nytt under tårnet

88

Karlslyst musikkteater inviterer i disse dager til musikalmagi på Karlslyst Gård. Det er tid for årets utgave av Carl Halck.

Knyttet stor spenning

Det er nå fjerde gangen stykke settes opp, og denne gangen var det knyttet stor spenning til «nypremieren» og til de store forandringene som det hadde blitt annonsert skulle vært gjort, i forhold til tidligere år.

Bak musikalen Carl Halck står som kjent manusforfatter Rakel Sivertsen og komponistene Torstein Fosmo og Magnus Teigseth Morken. Aller tre fra Hommelvik. Nytt av året er at Karlslyst Musikkteater har knyttet til seg den anerkjent regissøren og teatermannen fra Verdal, Arnulf Haga.

Arnulf Haga gikk tidlig ut og fortalte at han kom til å gjøre store forandringer på musikkspillet mange av våre sambygdinger, på en eller annen måte har fått et forhold til siden det ble satt opp for første gang i 2011.

Regissør Arnulf Haga.

Mer tekst enn sang

Pressen var invitert til å overvære generalprøven, og sammen med en bortimot fullsatt tribune, ble vi tatt med inn i historien som er basert på autentiske hendelser, på selveste gården som ble oppført av løytnant Carl J.W. Halck og skriver seg helt tilbake til 1823, og hvor handling er hentet fra siste halvdel av 1800-tallet.

Carl Halck, som spilles av Torstein Fosmo, var ærgjerrig og nådeløs i sine bestrebelser etter mer makt og rikdom. For bak det tilsynelatende fasjonable livet på Karlslyst foregår lyssky virksomhet, med både vold, trusler, utroskap og svik. Forretningene slår feil og gjelden til Carl Halck vokser. I takt med gjelden vokser også hans desperasjon, og dramatikken topper seg når selveste Kong Carl Johan melder sin ankomst i det Carl Halck er i ferd med å miste gården.

Torstein Fosmo i rollen som Carl Halck

Torstein Fosmo leverte til terningkast seks. Han fremsto både som trygg, skolert og som meget dyktig gjennom hele forestillingen. Publikum har nok ikke satt fingeren på om han hadde fått brukt den fantastiske og kraftige stemmen sin litt mer, da det nok kunne oppleves som om hans rolle formidlet mer tekst enn sang.

Rollen som enkefru Holtermann, er det operasanger Sigrid Vetleseter Bøe som bekler. Også hun håndterte rollen med glans, og fremsto som både skolert og dyktig, gjennom hele forestillingen.

Sigrid Vetleseter Bøe i rollen som enkefru Holtermann

Amatør vs profesjonell

Publikum blir også tatt med igjennom historien om den skandaløse kjærlighetshistorien mellom den fattige husmannsgutten Rasmus Roten, spilt av Pål André Weisethaunet og Halck sin stedatter, og enkefruens eldste datter Caroline Marie Holtermann, som spilles av Mildred Marita Ramberg Røthe.

Mildred Marita Ramberg Røthe i rollen som Caroline og Pål André Weisethaunet i rollen som Rasmus Roten

Pål André Weisethaunet imponerte nok litt ekstra, spesielt siden han i forhold til både Torstein Fosmo, Sigrid Vetleseter Bøe og Mildred Marita Ramberg Røthe nok er å regne som en av amatørene i stykket. Men han spilte mot Torstein Fosmo og sang sammen Mildred Marita Ramberg Røthe, som om han ikke hadde gjort annet.

Pål André Weisethaunet imponerte i rollen som Rasmus Roten

Høyere puls

I starten var det nok ikke mye forandring å spore i forestillingen. Man kunne merke at tempoet hadde økt, det var nok en høyere puls som kunne spores. Det virket som om alle aktørene som er med, har fått mye mer å gjøre i årets utgave.

Scenebildet var endret, paviljongen som var bygd på fjøset, der musikerne tidligere har vært er revet. Orkesteret var flyttet inn i den ene garasjen på det herskapelige bygget.

Orkesteret under kyndig ledelse av musikalsk leder, Atmasukha Ananda

Dette kunne nok oppleves litt uheldig, da publikum nå så rett inn på musikerne, klær, kaffekanner og ikke minst notebelysningen de naturlig nok er avhengige av. Men musikerne leverte, og orkesteret under kyndig ledelse av musikalsk leder Atmasukha Ananda, bidro til at publikum kunne leve seg inn i de ulike sinnsstemningene, og bidro i fulle monn med å gi publikum en flott opplevelse, og en reise tilbake i tid.

En levende historie

Historien har mange sidehistorier som tilknyttes stykket, enkelte nye scener var lagt til, noen var endret og noen var dramatisert ytterligere. Det var mer bevegelse i scenebildet, og stykket fremsto mer levende jo lengre utover kvelden man kom.

Aina Kristiansen i rollen som Hansine Moan, trekker kisten med sin avdøde datter Karen

Aina Kristiansen i rollen som Hansine Moan, er en av aktørene som bidrar til å gjøre scenebildet mer levende, da hennes datter Karen som spilles av Ylva Kristin Teigseth Grødal dør av nervefeber. Også i denne scenen er det tydelig at det er skuespillet som vektlegges fremfor sangen. For de som tidligere har hørt Aina Kristiansen på scenen, vet at hun kan å synge. Det kunne derfor oppleves litt merkelig at hun ikke sang, men snakket sin tekst.

Effektfullt og visualiserende

De aller fleste dramatiseringene virket effektfullt, og visualiserte scenene godt. Men en kritisk røst vil nok kunne stille spørsmål ved enkelte ting. Som da en skikkelse, som nok skulle visualisere sjelen på den døde jentungen, krøp over hele tunet, da under et svart klede.

Ole Christian og Ulrikke leverte

En stemme som virkelig kom til sin rette på generalprøven, var Lensmann Fyhn, gestaltet  av Ole Christian Iversen, som med sin kraftige røst og rake rygg virkelig leverte.

Ole Christian Iversen, i rollen som Lensmann Fyhn

Leverte gjorde også Ulrikke Skårslette Trondal i rollen Anna Normann. Til tross for sin unge alder, er Ulrikke blitt både trygg og dyktig på scenen og man kunne se at hun rett og slett koset seg i rollen som Anna Normann.

Ulrikke Skårslette Trondal, i rollen som fattigjenta Anna Normann

Alt i alt

Alt i alt, det er duket for magi på tunet til Karlslyst Gård. Selv om det ikke var fullt så mange endringer under det høyreiste tårnet som forventet.

Litt mindre magisk sang denne gangen, men like fullt musikkmagi.

Premieren går av stabelen mandag 13. august, og forestillingene gå over hele uken, mandag til og med fredag. Billetter kan du sikre deg her.

Anmeldelsen basert på generalprøve, 12.08.2018

Eva Lundemo