Haga fremhever begavet multikunstner fra Malvik

31

Det er tirsdag kveld, gradestokken har passert 30, både folk og ikke minst vepsen nyter tilværelsen, og Arnulf Haga vifter og peker oppe på tunet til Karlslyst Gård.

I et fantastisk sommervær og ikke minst i nydelige omgivelser, inntok gjengen i Carl Halck, med Arnulf Haga i spissen, vakre Karlslyst Gård.

Den originalskrevne musikalen tok i fjor sommer et stort steg videre når spel-nestor Arnulf Haga overtok regien for 2018 utgaven av Carl Halck. Karlslyst musikkteater inngikk da en avtale med selveste spelkongen Arnulf Haga, om regi i den nye oppsetting av «Carl Halck», og dermed kunne gjengen bak Carl Halck annonsere at det skulle skåles for Karlslyst også i august 2018.

Arnulf Haga

Arnulf Haga er født den 18. juli 1946 og er en anerkjent regissør og teatermann fra Verdal.

Han har vært ansatt som regiassistent og instruktør ved Oslo Nye Teater. Siden 1983 jobbet Haga ved Nord-Trøndelag Teater, hvor han var leder i perioden 1988–1996. Som regissør har han blant annet regissert Spelet om Heilag Olav, Stiklestad Nasjonale Kultursenter hele tolv ganger i perioden 1988 til 2006.

Arnulf Haga har også regissert musikalen Ei ny tid i Steinkjer i 2005, samt Torvald Sunds stykke om Levangeropprøret, Raud Vinter i 2006, 2007 og 2011 i Levanger. Rett etter å ha regissert Raud Vinter satte han opp musikalen Annie i kantina i Levanger Videregående.

I 2007 fikk han Nord-Trøndelag fylkes kulturpris for sin innsats med styrke samarbeidet mellom amatører og profesjonelle i teatermiljøet i fylket. Haga er også tildelt Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

Karlslyst Gård

Karlslyst Gård ligger i Hommelvik i Sør-Trøndelag. Gården ble oppført av løytnant Carl J.W. Halck og skriver seg helt tilbake til 1823. Gården fungerte som godseiersete for Hommelvigen og Mostadmarken Jordegods. I dag drives gården av Kari M. Saxevik og Tore Hammer.

Kari M. Saxevik og Tore Hammer

– Det er veldig koselig å være her på Karlslyst. Det var også koselig hele perioden nede på bruket. Men å komme her på Karlslyst og oppleve engasjement gjør at det blir noe helt spesielt. Ikke minst på grunn av grunneier som ser på dette her som viktig. For det er viktig både kulturelt og for Hommelvik sin historie. Jeg har selvsagt vært her oppe på Karlslyst Gård flere ganger, og dette er kjempeartig. Jeg er sikker på at dette blir veldig festlig og fargerikt. Ikke minst tror jeg dette blir både positivt og fryktelig artig for utøverne. Vi har fått en veldig bra start. Vi øver nå på en enkel scene, vi prøver å økonomisere, men jeg ser det tar tid, forteller Haga.

Stykket måtte bli mer levende

Det er nå fjerde gangen stykke settes opp, og denne gangen er det visstnok gjort store forandringer i forhold til tidligere år. Både scenen og orkesteret er flyttet, og for Haga er det viktig at alt har en utvikling. Han fortalte tidlig at han hadde lyst til å lage flere scener i stykket, og ikke minst at han ville gi scenebildet mer bevegelse, for ifølge Haga måtte stykket bli mer levende.

– Jeg har det helt klart i hodet mitt hvordan ting skal være. Omlag totredejedeler av scenene er nye, så det er mye nytt. Men historien er selvfølgelig den samme. Jeg billedlig gjør nok ting veldig mye mer enn det har vært tidligere, derfor blir det nok mye mer visuelt denne gangen. Ensemblet får veldig mye mer å gjøre. Dem er nødt til det, for dette tunet skal fylles med folk som skal inn og ut hele tiden.

– Nå skal vi spille teater og nå skal vi synge. Jeg har sagt at det er viktig at alle synger ut fra det organet de har. For noen av de som er med skal synge sammen med skolerte operasangere, så da er det viktig å ha et avslappa forhold til det. Det er da det blir bra, og det blir bra, forklarer Haga til Malviknytt.

– Det nytter ikke å bare gå rundt å fortelle at folk er flinke. Du er og blir flink hvis du jobber. For det må jobbes og jeg mener det er viktig å ikke vær så opptatt av å være flink til å synge, for dem er flinke til å synge. Viktigere er det at de som er med skjønner situasjonene de er i. For det hjelper ikke hvor bra sanger du er hvis du ikke skjønner den situasjonene du er i og det er så at jeg er veldig opptatt av skuespillet i stykket, forteller en meget engasjert Haga.

– Jeg er svært fornøyd med de musikalske prøvene, og jeg tror vi er der vi skal være. Jeg må bare være veldig nøyde på å la dem få virkelig en følelse av hva alle de ny arrangementene innebærer, forteller Haga til Malviknytt.

Et eventyr å ha med

Bak musikalen Carl Halck står som kjent manusforfatter Rakel Sivertsen og komponistene Torstein Fosmo og Magnus Teigseth Morken. Musikalen er basert på autentiske hendelser, og handling er hentet fra første halvdel av 1800-tallet. Carl Halck, spilt av Torstein Fosmo, var ærgjerrig og nådeløs i sine bestrebelser etter mer makt og rikdom. For å befeste sin stilling som godseier, trer Carl Halck ut av Kong Carl Johans armé for å slå seg opp som forretningsmann på Karlslyst Gård. Historien skildrer en skandaløs kjærlighetshistorien mellom den fattige husmannsgutten Rasmus Roten, spilt av Pål André Weisethaunet og Halck sin stedatter Caroline Marie Holtermann, som spilles av Mildred Marita Ramberg Røthe.

Haga har tidligere uttalt til Malviknytt at han mente Carl Halck virkelig ikke var snau, og hvordan han ønsket å ta tak i personen og skikkelsen Carl Halck. Haga mente da at mannen Carl Halck måtte jo være en veldig krevende og sammensatt person. Videre mente han at stykket sa lite om hans bakgrunn, til tross for at han jo er den ubestridte hovedpersonen i stykket.

– Hovedrolleinnhaver Torstein er et eventyr å ha med. Torstein er en usedvanlig begavet person ung kar som til de grader er en multikunstner. Så det er veldig artig. Men nå er det viktig at Torstein får fokusere på rollen sin. Han skal jo være på scenen hele tiden og han har mer enn nok å ta tak i. Stykket har nok mere preg av en musikal denne gangen, og ikke mot opera som det har vært før. Dette er nok et nødvendig grep, for opera er et eget fag. Vi har tre operasangere med, men det er ikke noe problem. Det er viktig at alle som er på scenen er skuespillere og vi har både brilliante barn og ungdommer med oss, forteller Haga og legger til alle må få med seg denne nypremieren, for her vil publikum få se bilder dem aldri før har sett.

Solister 2018:

Kong Carl Johan             Børge Sneisen
Christian Raben             Sverre Vikhammermo
Lensmann Fyhn             Ole Christian Iversen
Jens N. Jenssen             Per-Arild Lyng
Jon Lorentzen                Robert Iversen
Krestjan Normann          Gard Kristian Teigseth Grødal
Anna Normann               Ulrikke Skårslette Trondal
Hansine Moan                Aina Kristiansen
Karen Moan                   Ylva Kristin Teigseth Grødal
Svensk Kurér                 Iver Sitter Midttun
Alexander Schüller         Svein Terje Aspen
Regine Haldaas              Eva Nilssen

Kunstnerisk ledelse 2018:

Regi                          Arnulf Haga
Libretto                     Rakel Sivertsen
Musikk                      Torstein Fosmo/Magnus Teigseth Morken
Musikalsk leder          Atmasukha Ananda
Repetitører                Kristin Richstad Eriksen/Brage Kristian Einum
Inspisient                  Randi Hammer Fosmo
Ass.Inspisient            Maren Hammer Ness

Ønsker du å få med deg denne nypremieren, så kan du kjøpe billetter her.