Kom­pen­sa­sjon for fly­trøbbel

150
Foto: Colourbox.com

En ferie kan lett bli ødelagt hvis den starter med forsinkelser og innstillinger på flyplassen. Du vil ofte ha rett på kompensasjon. Kun forhold utenfor selskapets kontroll, som lovlig streik og uvær, er unntatt.

– Å klage er lett. Sett deg ned med flybilletten. Bruk rettighetssjekken på forbrukerrådet.no/fly for å finne ut hva du har krav på. Fyll så ut klageskjemaet for erstatning hos flyselskapet. Det tar bare et kvarter, skrivef direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Økning i antall nettsjekkere

Sommeren 2016 opplevde Forbrukerrådet en storm av henvendelser om flyrettigheter på grunn av mange kanselleringer og lange forsinkelser. Siden den gang har det vært en sterk økning i bruk av flyrettighetsinformasjonen på forbrukerrådet.no i sommerperiodene.

– Vi synes det er veldig bra at folk sjekker rettighetene sine. I sommerperioden fra første juni til i dag i slutten av juli har 35 625 forbrukere brukt flyrettighetssjekken. Det er en økning fra samme periode i fjor hvor 32 750 var innom samme nettsted, skriver Flesland i pressemeldingen og legger til at de ikke vet hvor mange av dem som har klaget til flyselskapet sitt, eller til nemnda, men fjoråret var et toppår for flyklager hos Tranportklagenemnda/fly.

Dette har du rett på

Har flyselskapet ansvar for innstillingen eller forsinkelsen, har du rett på kompensasjon. Det er laget standardsatser som du får uansett om du har utgifter eller ikke. Har du hatt større utgifter enn hva kompensasjonen dekker, kan du søke om erstatning for disse mot dokumentasjon.

– Typiske eksempler på årsak til forsinkelser er mannskapsmangel og teknisk feil. Er årsaken derimot lovlig streik eller uvær kan du ikke kreve kompensasjon, skriver Flesland.

Satsene for kompensasjon er basert på flyreisens lengde og hvor mye du er forsinket. Flyr du for eksempel Oslo – København vil du ha rett på 250 euro, Oslo – Roma til vil du ha rett på 400 euro og til Oslo – New York vil det være 600 euro.

Ved siden av penger vil du ha rett på mat og drikke, og hotellovernatting om det er nødvendig, mens du venter på å komme i luften. Det må gå en viss tid før du har rett på hjelp. Rettighetene får du eksempelvis etter to timer på reiser i Norden, tre timer på reiser til sør- og mellom Europa og fire timer utenfor Europa.

– Flyrettighetene er kompliserte, men på forbrukerrådet.no/fly er det lett å regne ut hva du har krav på, skriver Flesland.

Det lønner seg å klage på egen hånd

– Klag til flyselskapet så raskt du kan etter hendelsen. Det er jo mange av som skyver litt på slike ting, kanskje fordi vi kvier oss. Da er det fortsatt mulig å klage for de siste feriene dine, for det tar tre år før kravet er foreldet, opplyser hun i pressemeldingen.

For de som ikke tør å klage selv finnes det tilbud fra andre som tilbyr å hjelpe med å klage. Husk at jobben for deg er den samme. De må uansett ha all relevant informasjon fra deg. For det tar de gjerne en fjerdedel av kompensasjonen du får.

– Forbrukerrådets råd er at du først prøver på egenhånd. Da beholder du hele kompensasjonen selv. Det er god inntjening for tid du uansett ville brukt. Tenk så hyggelig å få tilbake penger. Kanskje de kan bidra til din neste ferie, avslutter Randi Flesland pressemeldingen med.

Slik klager du

Gå til forbrukerrådet.no/fly og regn ut hva du har rett på. Ta kontakt med flyselskapet via flyrettighetssjekken. Flyselskapet må få en sjanse til å gjøre opp for seg. De aller fleste sakene løser seg direkte mellom passasjerene og flyselskapet. Får du ikke det du har rett på, kan du klage til Transportklagenemnda/fly. Er innstillingen eller forsinkelsen skjedd utenfor Norge, og du ikke kommer noen vei med flyselskapet, kan Forbruker Europa veilede deg til rett instans.

Rettighetene gjelder ved flyvninger innenfor EU/EØS, til og fra EU/EØS om flyselskapet er registrert i EU/EØS og fra EU/EØS om flyselskapet er registrert et annet sted.