Facebook og Google manipulerer oss til å dele personinformasjon

37
Foto: Forbrukerrådet

Facebook og Google manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg», viser en gjennomgang av selskapenes personvernvarsler, varsler Forbrukerrådet i en pressemelding.

I forbindelse med innføringen av nye personvernregler blir brukere av digitale tjenester bedt om å ta stilling til deling og bruk av personopplysninger, såkalte pop-up-varsler. Dessverre er det lite som tyder på at selskaper som Facebook eller Google ønsker å gi oss reelle valgmuligheter.

Foto: Ole Walter Jacobsen

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet og en rekke forbrukerorganisasjonerber nå europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med personvernforordningen.

 

Manipuleres til å dele

I Forbrukerrådets gjennomgang av selskapenes personvernvarsler, fremkommer det at vi dyttes mot deling gjennom:

Standardinnstillinger

Forskning viser at vi sjelden endrer forhåndsvalgte innstillinger. Både Facebook og Google har i flere tilfeller satt de minst personvernvennlige valgene som standard.

Utspekulerte designgrep

Deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei.

Forvirrende oppsett

De personvernvennlige valgene krever betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.

Liksom-valg

I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Finn Myrstad i en pressemelding.