Det er mange lyder i tomme bygg

Thomas Moe Kristiansen

Leserinnlegg av Thomas Moe Kristiansen, butikksjef i Dyrebutikk1 As ved Malvik Senter: Det er godt å se at tre representanter finner det tjenlig å stille opp i «glad-saken» i Malvik nytt den 25. april, med et budskap om at alt er såre vel ved Malvik senter, og at det suser av både omsetningstall og kundebesøk.

I etterkant av avisoppslaget har den interne fb-siden for ansatte kokt over av gladkristne innlegg om hvor viktig det er å spre det gode budskap for å tiltrekke seg kunder og gjøre det attraktivt å besøke oss. Ære være dem for optimisme og pågangsmot! Dessverre viser dette hvor tungt dobbelmoralismen henger fra de mørklagte takene i senteret.

De mye omtalte innlegget fra Dyrebutikk1 er en beskrivelse av den situasjon Dyrebutikk1 er i for øyeblikket. Det var et åpent og ærlig innlegg rettet mot våre kunder, for å vise at det ikke er den enkleste tiden for oss, og at det så vidt er mulig å holde snuten over vannet. Våre kunder mottok innlegget godt, og aldri før har responsen vært så overveldende fra kunder, samarbeidspartnere og leverandører. «Ærlighet varer lengst» er et gammelt ordtak og for Dyrebutikk1 er det noe vi har forsøkt å etterleve i hele vår eksistens, så også nå når det kniper og vi sliter med å holde motet oppe.

I de to og et halvt årene Dyrebutikk1 har hatt sin drift i Malvik senteret, har antall nedleggelser og konkurser utgjort de største endringene i butikksortimentet, og det er ikke til å stikke under en stol at kundene registrerer dette. I tillegg har det heller ikke gått faste kunder hus forbi at den generelle misnøyen med senterledelsen har vært uttalt hos de fleste leietakerne. Praten har gått løst i gangene, og en av «glad-pikenes» bekymringsrynke og sinne mot både eier og senterleder, er en allmenn kjent sak for de som frekventerer Malvik senter. Å stille opp i et oppslag med nevnte overskrift, er derfor svært provoserende for oss som kjenner historikken og senterets interne rabalder fra kammerset.

Der er ingenting som ville gledet Dyrebutik1 mer enn at kundene strømmet til og var tilfredse med sitt lokale kjøpesenteret. Dessverre er det på tide å stikke fingeren i jorden å innrømme at det er noe er fundamentalt feil ved et senter der butikk etter butikk avvikler eller går konkurs.

Det suser kanskje på Malvik senter, men det er som kjent mange rare lyder i tomme hus!

Thomas Moe Kristiansen

Butikksjef

Dyrebutikk1 AS