Prosjekt «Fjord og fjære»

79

Saksvik skole har dette skoleåret startet opp prosjektet «Fjord og fjære».

I prosjektet lærer elevene om plante- og dyrelivet i fjæra og Trondheimsfjorden og det blir også lagt vekt på bærekraftig utvikling.

Denne uka har 6.trinn vært ved fjorden ved Saksvikbukta og ut på fisketur. (Saken fortsetter under bildet)

Alette Pettersen Lund (11) og Oliver Stensvik (11)

Gruppevis har de vært med ut i sjarken til lærer Audun Jensen for å dra opp garn. Etterpå har de registrere fangsten ved å bestemme fiskeart og veie og måle fisken.

– Vi har fått sei, torsk, lyr og en hummer som vi måtte sette ut igjen da den er fredet, forteller Alette Pettersen Lund (11) som går i klasse 6A på Saksvik skole.

– Største fangst var en sei på 3,5 kilo, forteller Oliver Stensvik (11) som også har vært med på å sløye fisken.(Saken fortsetter under bildet)

Alette Pettersen Lund (t.v.), Kasper Wist Halvorsen og Oliver Stensvik viser fram noen «skumle» fisker i hai-familien

Fiskesuppe

Av fangsten de fikk kokte de fiskesuppe i fjæra.

– Vi har sløyd fisk og kokt kraft på hodene og fiskerestene etter filteringen, forklarer Alette.

– Så har vi kuttet grønnsaker som skal oppi fiskesuppa som vi gleder oss til å smake, forteller hun. (Saken fortsetter under bildet)

6.klassene fra Saksvik skole har kost seg i Saksvikfjæra denne uka.

For- og etterarbeid

På forhånd har elevene lært om sjøvett og fått kunnskap om de mest vanlige fiskeartene ved Saksvik.

Som etterarbeid skal elevene lage statistikk over fangsten. I tillegg skal de skrive en argumenterende tekst der de skal ta for seg de miljømessige, økonomiske og sosiale faktorene ved kjøp av sjømat som for eks. oppdrettslaks.

De skal til slutt gjøre et bevisst forbrukervalg ut fra det de har lært, og lage et måltid av sjømat.

Se flere bilder fra Fjord og fjære-prosjektet her: