Carl Halck var virkelig ikke snau

88

Musikalen «Carl Halck» har tatt store steg mot årets oppsetning, ved å engasjere Arnulf Haga som regissør til årets forestilling.

Malviknytt møtte Arnulf Haga

Bak musikalen Carl Halck står manusforfatter Hommelvikingene Rakel Sivertsen og komponistene Torstein Fosmo og Magnus Teigseth Morken. Malviknytt møtte Arnulf Haga da han deltok på helgens kick-off, og lurte på hvordan han ble engasjert og hva som avgjorde at han som tok jobben med Carl Halck.

– Det hele startet med at jeg fikk en forespørsel fra Torstein og Magnus på om jeg kunne tenke meg å ha regien på Carl Halck. Etter å ha gjort en vurdering, sendte jeg en tilbakemelding til dem. Jeg hadde nok litt krevende spørsmål i min tilbakemelding, men etter litt tid fikk jeg beskjed om at styret i Karlslyst Musikkteater ønsket å treffe meg.

– Jeg møtte styret, fikk en innføring via komponistene og jeg fikk møte gårdsfolket på Karlslyst. Dette er jo historien til Hommelvik, så det var disse som måtte ta stilling til de spørsmål jeg hadde stilt ved manuset, forteller Arnulf Haga til Malviknytt.

Carl Halck var virkelig ikke snau

Musikalen er basert på autentiske hendelser, og handling er hentet fra første halvdel av 1800-tallet. Carl Halck var ærgjerrig og nådeløs i sine bestrebelser etter mer makt og rikdom. For å befeste sin stilling som godseier, trer Carl Halck ut av Kong Carl Johans armé for å slå seg opp som forretningsmann på Karlslyst gård. Historien skildrer en skandaløs kjærlighetshistorien mellom den fattige husmannsgutten Rasmus Roten og Halck sin stedatter Caroline Marie Holtermann. I samtale med Arnulf Haga lurer vi på hvilke sider av denne lokale historien han synes er viktig å få frem.

– Jeg tar tak i personen og skikkelsen Carl Halck. Han var virkelig ikke snau. Han måtte jo være en veldig krevende og sammensatt person. Stykket sier jo lite om hans bakgrunn, men han er jo den ubestridte hovedpersonen i stykket. Stykket er jo klassisk bygd opp som et drama, med en klassisk historie. Foruten at i dette stykket dør ikke Carl Halck. At hovedpersonen dør, er nok mer vanlig i slike historier, forklarer Haga.

– Carl Halck tror selv han er på toppen til å bli noe enda større enn han alt er. Dette på grunn av at han står for leveransen av hester til Kong Karl Johan. Borgerskapet baksnakker han, og man forstår tidlig i stykke at Carl Halck er en mann som ikke overholder sine forpliktelser. Han bygger industri, men er nok en utsuger og en kvinneundertrykker.

Ikke stor nok

For bak det tilsynelatende fasjonable livet på Karlslyst foregår lyssky virksomhet, med både vold, trusler, utroskap og svik. Forretningene slår feil og gjelden til Carl Halck vokser. I takt med gjelden vokser også hans desperasjon, og dramatikken topper seg når selveste Kong Carl Johan og dronning Desireè melder sin ankomst.

– Carl Halck var nok ikke stor nok til å kunne skjøtte de posisjonene han hadde, for da har han nok ikke gjort underslag slik han gjorde, forklarer Arnfinn Haga til Malviknytt.

– Det var viktig for Carl Halck å ha kongens gunst, men kongen brydde seg nok ikke om det. Det var ikke nok å ha gjort to leveranser til kongen. Historien har mange sidehistorier som tilknyttes stykket og det er jo tragisk. Jeg kan faktisk ikke finne en eneste positiv side ved Carl Halck. Denne boblen som Carl Halck er i, gjør det hele så interessant, forteller en engasjert Arnulf Haga.

Fjerde gang

Dette er fjerde gangen stykke settes opp, og det er naturlig å spørre regissør om hvor store forandringer er det gjort i forhold til tidligere år.

– Jeg har gjort store forandringer. Blant annet har jeg flyttet scenen og orkesteret De som er med får om lag fem ganger så mye å gjøre denne gangen. Det er viktig at alt må ha en utvikling. Jeg hadde lyst til å lage flere scener i stykket, og en mer bevegelse i scenebildet. Stykket måtte bli mer levende.

– Dette er andre dagen jeg er sammen ensemblet. Mange har vært med tidligere, og mener nok at de kan stykket. Men når jeg er regissør, så er det bare jeg som kjenner stykket. Jeg har derfor brukt tid på å formidle hva jeg mener stykket handler om, forteller Arnulf Haga til Malviknytt.