Badebomber best på markedsføring

29

Fredag 2. mars var det duket for spenning på den nye ungdomsskolen i Hommelvik.

Kåring av årets elevbedrift

Vinnerne av de seks ulike kategoriene juryen hadde valgt ut i forbindelse med årets elevbedrift, skulle kåres.

Jury besto av Ass. Banksjef Tor Helge Hansen fra SpareBank SMN, Rådgiver Ungt Entreprenørskap Trøndelag Marthe Strømsem og  Næringsjef, Ole Christin Iversen. I tillegg til disse, var det i år en aldri så liten «bonusjury» bestående av to masterstudenter fra NTNU.

Kino, pizza og brus

Det var rådgiver ved ungdomsskolen, Mona Sivertsen som sto for utdelingen og alle elevene i 8. trinn hadde samlet seg i amfiet.

– Det er faktisk hele seks grupper som har muligheten til å delta på fylkesmessen denne gangen. Fire grupper vinner gavekort på kinobilletter og to grupper vinner gavekort på pizza og brus, fortalte Mona Sivertsen til elevene.

Beste markedsføring

Prisen får beste markedsføring gikk til bedriften «Badebomber». Bedriftens eiere er Signe Bertnzen Tronmo, Ida Waldal Slettom, Eli Dahlen-Kvalvaag, Karen Rossback Hammer, Malene Lervik Kobberød og Maria Victoria Berge.

Begrunnelsen fra juryen var at de hadde brukt ulike medier, som Instagram og Facebook. Mange hadde bestilt via Facebook, og i tillegg hadde de markedsført bedriften til både venner og bekjente

– Vi har laget egen Facebook-side og vi har benyttet instagram. I tillegg har foreldrene våre hjulpet oss med å snakke positivt om oss. Vi hadde bra salg før messen, så det er artig å bli lagt merke til av juryen, forteller gründerne bak «Badebomber».

Beste utstilling

Prisen for beste utstilling gikk til bedriften «Lys ide», som eies av Amalie Høve Matheson, Camilla Rise Refsnes og Kristina Karlsvik.

Begrunnelsen fra juryen var at de hadde gitt god informasjon og fremsto som gode selgere. Jentene hadde antrekk som passer til produktet, og de hadde både kreativt design og dekor på stand.

– Vi hadde et helt mørkt rom, så hadde vi masse lys der. Vi brukte rester av gamle lys og laget nye, forteller en av gründerne da MonaSivertsen utfordret eierne på hvorfor de trodde prisen for beste utstilling gikk akkurat til dem.

Beste ide

Prisen for beste ide gikk til «Handlenett er Fett» og med gründerne Erle Sæther Buhaug, Ingrid Hofstad Glasø, Kornelia Karlsvik og Elisabeth Didriksen.

Begrunnelsen fra juryen var at de hadde prøvde seg fram underveis, og akkurat handlenett ble til underveis. De hadde fått ekstern hjelp, og fikk stoff fra slektninger og de hadde gjenbruk av stoff og et bærekraftig produkt.

– Vi visste ikke hva vi skulle lage, og vi startet med å sy en pute. Vi fant ut at i steden for å kjøpe stoff, så brukte vi gamle klær og lignende. Så endte vi opp med å lage handlenett, med gjenbruk av stoffer, fortalte Ingrid og avslørte at det har fått hjelp med å sy av besteforeldre.

Beste produkt

Prisen får beste produkt gikk til Ane Myren Torp og Selma, som er jentene bak «Miljøvennlige tennbriketter» og juryens begrunnelse var at bedriften har produsert et solid produkt med god kvalitet. Produktet er brukervennlig og nyttig. I tillegg er idéen nyskapende for noen.

Salgspotensiale/samarbeid

Prisen for beste Salgspotensiale/samarbeid gikk i år til Vikas droppskokeri, og bedriften «Drops». Det er Marthea Åhl, Sofie Sletne-Viken, Martine Lutdal og Christian Olai Svingen som ei opphavet til bedriften. Juryen begrunnet kåringen med at gjengen samarbeid godt, og hadde en god oppbygd presentasjon og en fint oppbygt stand. I tillegg hadde de solgt på Rampa i forkant av messen.

Publikumspris

Årets publikumspris gikk til bedriften «lys opp hjemme». Bedriftens eiere er Oliver Svendsen, Rie Aurora Aagaard, Sander Svendgård, Vegard Juhani Solem og Marie Ulstad. Det er publikum som har stemt, da på grunnlag av produktene de likte.

Malviknytt har tidligere skrevet om disse, da de mente at en del av deres markedsføringsstrategi var å oppsøke media.

De fortalte at de lage ting i betong, da de mente at det var populært, og det er vel bare fantasien som setter en stopper for hva man kan lage.

– Produktene er laget i det som heter avrettingsmasse. Vi laget først i betong, men kom frem til at avrettingsmasse funket bedre, fortalte Vegard Solem til Malviknytt i januar.

– Vi støper det i former av forskjellige slag. Vi har brukt både plastbeger, brusbokser og litt forskjellig, la Marie Ulstad til.

Ungt Entreprenørskap

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. UE Trøndelag er ansvarlig for dette arbeidet i Trøndelag.

Ungt Entreprenørskap skriver på sine hjemmesider at entreprenørskap er evnen til å se muligheter og gjøre noe med dem. Det handler om å tørre og ville omsette ideer til praktisk handling. Evnen til entreprenørskap kan trenes, og UE jobber derfor for at flest mulig elever og studenter skal få entreprenørskapsopplæring.

Rådgiver i Ungt Entreprenørskap Trøndelag, Marthe Strømsem har deltatt som juryemedlem flere år på rad og fortalte Malviknytt rett etter elevmessen at Hommelvik ungdomsskole nok en gang hadde leverte en flott messe.

– Det var en flott messe og engasjerte elever også denne gangen. Artige idéer, og elevene har jobba godt med produktene og standene sine. Den nye skolen fungerte veldig godt, og det var fint at de besøkene kunne sette seg i amfiet på café. Hommelvik jobber svært godt med elevbedrift. Det er nok blitt en tradisjon på skolen, og veldig få skoler som gjør dette på helt trinn, slik at alle får prøvd det. De har det også som valgfag i 9. trinn. Jeg vil rose lærerne som tørr å bruke denne arbeidsmetoder som er tverrfaglig, praktisk og variert, fortalte Marthe Strømsem etter at årets elevbedrift hadde blitt arrangert 15. januar i år.