Lyser opp med betong

148

Det er blitt en tradisjon at det årlig etableres elevbedrifter ved Hommelvik ungdomsskole, og 2018 blir ikke noe unntak fra dette.

Betong Te Lys

Ved Hommelvik Ungdomsskole er det nå seks elever som jobber under slagordet: «Vi lyser opp hjemme» og som har startet opp bedriften Betong Te Lys.
Rie Aagaard, Vegard Solem, Marie Ulstad, Emma Stokbak og Oliver Svendsen er fem av disse, og de tok turen innom redaksjonslokalene til Malviknytt for å slå av en prat.
Fra venstre: Rie Aagaard, Vegard Solem, Marie Ulstad, Emma Stokbak og Oliver Svendsen. (Sander Svendgård var dessverre ikke med da bildet ble tatt)

Ung entreprenør

Det elevene kommer opp med av ideer til bedriften og hvordan de velger å organisere den, vil bli avgjørende for hvor vellykket bedriften blir. Elevene får hjelp og veiledning av læreren underveis, men det er deres eget pågangsmot og deres egen kreativitet og innsats som kommer til å være avgjørende for hva de får til, skriver Ung entreprenør på sine hjemmesider. 

Elevbedrift

Det å starte opp en elevbedrift handler om å ha en idé, og gjøre noe med den, skriver Ung Entreprenør på sine hjemmesider og informerer om at elevene skal starte, drive og avvikle en liten bedrift over en gitt periode. 
– Vi i Betong Te Lys produserer og selger flere forskjellige lysestaker, for både te-lys og kubbelys, forteller Rie Aagaard.

Kreativ med betong

Å lage ting i betong er muligens blitt populært, og det er vel bare fantasien som setter en stopper for hva man kan lage. Eierne av bedriften hadde med seg et utvalg av det de hadde laget, og vi i redaksjonen lot oss selvfølgelig friste.
– De er laget i det som heter avrettingsmasse. Vi laget først i betong, men kom frem til at avrettingsmasse funket bedre, forteller Vegard Solem.
– Vi støper det i former av forskjellige slag. Vi har brukt både plastbeger, brusbokser og litt forskjellig, legger Marie Ulstad til.

Jobber med en markedsføringsplan

Bedriftseierne har brukt tiden frem til nå til å produsere det de skal selge og jobber nå med en markedsføringplan for bedriften. De er litt usikre på veien videre, men de har produsert opp et godt lager, og er positive til å produsere flere enheter.
– Jeg mener vi har produsert over 50 lysestaker, og vi lager selvfølgelig flere hvis det skulle bli behov, forteller Emma Stokbak.

– Foreløpig selger vi det via Instagram, men vi jobber med en plan for å markedsføre det, forteller Oliver Svendsen og legger til at de til nå har brukt mest tid på å produsere det de skal selge.

Her kan du gå inn på Instagram for å se de ulike lysestakene, og eventuelt bestille din egne flotte lysestaker.