Tøft, uredd og med et snev av humor

0

Lørdag 14. oktober gikk sceneteppet opp og det var klart for urpremiere for stykket, «Søndagsskolen» på Gamle Scene ved Trøndelag Teater.

Ingen nostalgisk vandring

Mange i dagens foreldregenerasjon gikk nok på søndagsskolen da de var barn, og hadde muligens forventet seg en vandring i nostalgiens rekker. Disse ble nok muligens en smule skuffet, da navnet på stykket, nok kunne vært «Bibelen, minutt for minutt» Istedenfor en gjenkjennelig reise gjennom foreldregenerasjonens minner om søndagsskolen, fikk en fullsatt «gamle scene» oppleve en reise i Bibelhistorien. En reise hvor regissør Tyra Tønnessen både har vært edruelig og tøff.

Imponerende totalpakke

Tyra Tønnessen har virkelig tatt for seg Bibelen i dette stykket. Sammen med seks barn, tre musikere og fire av teatrets skuespillere skal de ordrett fremføre tekster og handlinger fra både Det gamle og Det nye testamentet.

De seks barna, Fillip Flaten-Hoff, Anna Flaten-Hoff, Johanna Egseth, Astrid Oline Rinnan Green, Erling Johannes Rinnan Green og Ottar Johnson ikke bare overbeviste, men de imponerte stort med at manus satt som støpt. Det ansees ikke mindre en meget imponerende at barn i en alder fra 10 til 13 år ikke viser antydning til scenenerver, fremfører tekster hentet fra Bibelen og salmeboka på strak arm og i tillegg har en koreografi av Tor Ivar Hagen, som bortimot sitter 100%.

Foto: Marit Anna Evanger

Stykket krydres med at hele den Gamle scene, med både galleri og balkonger var tatt i bruk. Stykket ble enkelt å leve seg inn i, med effektfull scenografi og kostymer, av Leiko Fuseya som ble toppet av en meget imponerende lysdesign, da i regi av Øyvind Wangensteen.

Foto: Marit Anna Evanger

Regissør Tyra Tønnessen velger å bruke orkestergraven aktivt. Orkestergraven brukes som en utvidelse av scenen og de tre musikerne, Åsmund Flaten, Erlend Smalås og Bergmund Waal Skaslien er en del av scenebildet. Med instrumenter som både bratsj, mandolin, perkusjon, tuba, kontrabass, tramporgel, piano og til og med bukkhorn bidrar orkesteret virkelig med å skape en atmosfære og en spennende reise også musikalsk. Honnør til Åsmund Flaten som ved å være musikalsk leder, har stått for arrangeringen av salmeversene og sangen.

Foto: Marit Anna Evanger

Når man i tillegg til dyktige barn og allsidige musikere, har fire av teatrets egne skuespillere på scenen, skapes det en flott dynamikk. Ingrid Bergstrøm, Henriette Marø, Tor Ivar Hagen og Marianne Meløy løfter stykket med sine skolerte stemmer både i replikk og i sang.

Det gamle testamentet – Fra skapelsen til Fader Vår

Foto: Marit Anna Evanger

Første akt er viet Det gamle testamentet. Det er Fillip Flaten-Hoff på 11 år som spiller Gud, og vi blir tatt med fra skapelsen av Eva, som spilles av Johanna Egseth på 11 år og Adam, som spilles av Ottar Johnson på 10 år. Fra skapelsen reiser vi videre gjennom den hellige boken, og får bli kjent med både Abraham, Noah, Moses, Farao, Josva og andre kjente personer fra Det gamle testamentet før første akt avsluttes med en litt spenstig versjon av Fader vår. Hvor det påfølgende varsles fra scenen, at nå er det pause, med boller og saft i god søndagsskole-ånd.

Foto: Marit Anna Evanger

Det nye testamentet – fra fødsel til korsfestelse

I andre akt får vi en reise gjennom Det nye testamentet. At dette er nyere tid, får vi også opplevelsen av ved at kostymene nå skifter ham. Innslag av dongeri og hettejakker, forsterker opplevelse av at vi har forflyttet oss i tid.

Vi får være med fra da Maria føder Jesus, og gjennom det som muligens er en litt mer igjenkjennbar Bibelhistorie for de fleste. Det oppleves spenstig av regissør Tyra Tønnessen, å bruke 13 år gamle Astrid Oline Rinnan Green i rollen som Jesus.

Det oppleves også spenstig at disiplene får brekninger da Jesus gir dem brød og vin, og sier ta imot for dette er mitt legeme og dette er mitt blod – jeg er livets brød. Spenstig og nytenkende oppleves det også som når disiplene regelrett «burner» satan, idet satan forsøk på å tale Jesus imot. Videre får vi ta del i fornektelsen, og til slutt korsfestelsen.

Foto: Marit Anna Evanger

Bibelhistorie fortalt med innslag av humor

I følge Trøndelag Teater trenger man ikke å være religiøs, eller å ha kjennskap til kristendommen for å se denne forestillingen som varer i overkant av 2 timer. Men ved å få en så omfattende og innholdsrik historie inn i to timer, kan man ikke se bort fra at det kan gi litt bedre opplevelse hvis man har litt kunnskap om Bibelhistorien.

Bibelhistoriene har formet vår kultur i mange tusen år, men vet vi egentlig hva som står i vår hellige skrift og hva skjer med bibelhistorien og salmetradisjonen, spurte Trøndelag Teater i pressemeldingen som gikk ut før urpremieren. Vårt svar på det spørsmålet, må bli at Trøndelag Teater, med stykket «Søndagsskolen» virkelig tar vare på både bibelhistorien og på salmene. Ikke minst formidler de den på en fabelaktig måte – Tøft, uredd, glimt i øye og med et snev av humor.

Eva Lundemo

 

Del.