Det femte, glemte juleevangeliet

0
Nettbanner extra malvik 400x700-2

Juleevangeliet – The Smash Hit Musical blir en blanding av total galskap, ramme alvor og dagsaktuelle tema.

I løpet av stykket, som varer to og en halv time inklusive pause, tar manusforfatterne Mads Bones og Olve Løseth publikum med på en vandring gjennom Jomfru Maria sine ni skjebnesvangre svangerskapsmåneder, etter at hun faktisk er smelt på tjukken av Gud.

Skjermbilde, Trøndelag teater

Skjermbilde, Trøndelag teater

Jomfru Maria med bekkenløsning
Josef, som spilles av Gunnar Eiriksson, ante ikke noe om graviditeten. Det var ikke før Henriette Marø, i rollen som jomfru Maria, var såpass plaget av bekkenløsning at hun ikke kunne gå hele veien fra den kardemommelignende byen Nazareth til Betlehem, for å delta på innskrivingen, at han ble klar over det som var nært forestående.

Mange har et forhold til Juleevangeliet og det var nok ekstra nysgjerrighet knyttet til dette stykket, etter at kritiske røster mener dette er å gå for langt når det gjelder omskrivning og tolkning av gamle tekster. Spesielt når man tar for seg noe av det aller helligste, som Bibelen og det rett før jul.

En bibelsk musikal
olve-losethFør premiere fortalte Olve Løseth til Malviknytt at ideen bak stykket har utspring fra historiene om at det finnes tekster som ikke er å lese i bibelen, slik vi kjenner den i dag. Hvor de fantaserte om at en av de tekstene som en gang i tiden hadde blitt bortvalgt, var nettopp en bibelsk musikal.

– Vi er nok fritttalende, men vi ønsker ikke å trampe på noen og vi har heller ikke behov for å være blasfemisk. Vi benytter en sjargong som er kjekk og grei, på en ung måte. Vi vil gi publikum en kjempegøy førjulskveld, rett og slett en smash hit musical på juleevangeliet her på teateret, sa Olve Løseth før urpremieren.

Det var virkelig en kjempegøy smash hit musical, de omtrent 300 premièreklare publikummere fikk på Gamle Scene, ved Trøndelag Teater.

En smash hit musical, hvor poengene kom som perler på en snor. Her var det lokale, regionale, nasjonale og internasjonale poeng. Noen litt godt kamuflert, mens andre var lett gjenkjennelig og enkelte hadde nok en ganske dybde.

Det var lett å kjenne igjen Therese Johaug, da Maria gråtkvalt skulle forklare sin Josef, at det var ikke hennes skyld at hun var blitt gravid. Eller stalleierne som hadde en hest med navn Ari, og som snakket med englene, som til en stadighet dukket opp på scenen.

Standarden ble satt
Standarden for stykket ble nok satt noen minutter før sceneteppet skulle gå opp, da scenearbeideren spilt av Ida Cecilie Klem, hadde annonser at det var noe feil. Den samme scenearbeideren hadde forøvrig en god del å gjøre gjennom hele stykket og var med på å gjøre galskapen komplett.

De tre vise menn var i dette juleevangeliet tre rockemusikere og da Jomfru Maria og Josef kom til Betlehem, prøvde de først å få rom på Paradis Hotell, hvor det forøvrig var julebord og full fest.

På en sjarmerende og god måte klarte Olve Løseth, i rollen som blant annet evangelisten Enjolras, å holde stykket sammen fra start til slutt. Når det på slutten viste seg at barnet som ble født var en jentebaby og man avslutningsvis fikk se Ingrid Bergstrøm i rollen som den østerrikske vinneren av Eurovision 2014, Conchita Wurst ble det rom for litt dypere tanker rundt historien og dagens debatter.

Skulle det være noe å sette fingeren på ved forestillingen, så var det at det til tider var litt utfordrende å få med seg alt innholdet i tekstene og at aktørene nok må bli vant til å ta litt pauser, slik at publikum både får klappet og ledd i løpet av stykket uten å gå glipp av neste poeng.

Juleevangeliet – The Smash Hit Musical bør oppleves. For her møter publikum den fantastiske engelen Gaybriel, Bakemester Hareskår, Politimester Pakistan, Tante Sodoma, en gorilla, den bortskjemte Kong Herodes og vi må ikke glemme oksen. Oksen spilles, av grand old man Jan Frostad, som faktisk er litt snurt over at hans eneste replikk er «MØ» og gjør et aldri så lite opprør på grunn av dette.

Foto: Marco Villabrille

Foto: Marco Villabrille

Gud har gitt oss humor
Før urpremieren uttalte teatersjef, Kristian Seltun til Malviknytt at stykket er harmløs når det problematiserer juleevangeliet og evangeliets hensikter. Teatersjefen syntes det er et paradoks å se juleevangeliet opp mot til hvordan vi feirer jul i dag og at i den grad verden har gått av hengslene, så setter nå Trøndelag Teater ord på det.

Teatersjefen sa også at Gud har gitt oss humor og undertegnede må faktisk si seg enig i det.

På spørsmålet om undertegnede anbefaler stykket, lånes kommentaren til Josef: Jo’seff!

Eva Lundemo

Juleevangeliet – The Smash Hit Musical:

Regi av Mads Bones

Manus av Mads Bones og Olve Løseth
Sangtekster av Mads Bones
Komponist og musikalsk leder er Kyrre Havdal
Scenografi og kostymer av Olve Løseth
Lysdesign av Are Skarra Kvitnes
Koreografi av Martha Standal
Medvirkende
Ingrid Bergstrøm, Henriette Marø, Gunnar Eiriksson, Ole Christian Gullvåg, Jan Frostad, Karl-Vidar Lende, Ida Göransson, Jonas Fuglevik Urstad, Ida Cecilie Klem, Olve Løseth og Mads Bones.
I orkesteret
Fritz Flåmo Eidsvaag, Øyvind F. Smidt, Tore Sandbakken og Kyrre Havdal.

Foto: Marco Villabrille

Foto: Marco Villabrille

 

 

 

Del.